Miłość i śmierć na placu św. Marka

Będą wyścigi gondoli, statek płonący w weneckim porcie, miłosne wyznania oraz podstępnie podana trucizna. Opera Nova zaprasza w sobotę na premierę „Giocondy” Amilcare Ponchiellego. Tym spektaklem otworzy XVII Bydgoski Festiwal Operowy.

Publikacja: 20.04.2010 11:31

Miłość i śmierć na placu św. Marka

Foto: materiały prasowe

„Gioconda” bardzo rzadko pojawia się na scenach, bo też jej inscenizacja jest trudna i kosztowna. Amilcare Ponchielli, który wzorował się na Verdim, w swej najpopularniejszej operze przewyższył mistrza pomysłowością. „Gioconda” to wielkie historyczne widowisko operowe, wymagające bogatych kostiumów i częstych zmian dekoracji, a także licznej orkiestry, chóru, zespołu baletowego oraz sześciu bardzo solistów w głównych rolach. Tyle bowiem postaci zamieszanych jest w skomplikowaną intrygę miłosno-polityczną.

W Bydgoszczy premierę „Giocondy” reżysersko przygotowuje Krzysztof Nazar, za współpracowników mając Magdalenę Tesławską (kostiumy) oraz Marka Chowańca (scenografia). Nad stroną muzyczną czuwa Ruben Silva. Po sobotnich i niedzielnych przedstawieniach „Giocondy” na Bydgoskim Festiwalu Operowym zaczną prezentować się goście. Impreza organizowana od 1994 r. jest największym przeglądem tego, co dzieje na polskich scenach. W tym roku nie bierze, co prawda, udziału warszawska Opera Narodowa, ale będzie można obejrzeć interesującą,

uwspółcześnioną inscenizację „Eugeniusza Oniegina” Czajkowskiego w reżyserii Marka Weissa (Opera Bałtycka w Gdańsku) i najnowszy spektakl poznańskiego Teatru Wielkiego – „Werthera” Masseneta, wyreżyserowanego przez Hiszpana Ignacio Garcię. Z kolei Teatr Wielki w Łodzi przyjedzie z „Aidą” Verdiego.

Wydarzeniem będzie wizyta Narodowego Teatru Opery i Baletu z Wilna, który pokaże „Żydówkę” Halévy’ego. Twórcą spektaklu jest światowej sławy twórca Günter Krämer, zresztą tę inscenizację zrealizował m. in. w wiedeńskiej Staatsoper. Akcję opery przeniósł z XIV w. do współczesności i stworzył przejmujące, aktualne widowisko o nietolerancji.

Program uzupełni pokaz musicalu „Oliver” z chorzowskiego Teatru Rozrywki oraz dwa wieczory z zespołem baletowym Danza Contemporanea de Cuba. Imprezie towarzyszą też przedstawienia przygotowane przez studentów akademii muzycznych z Bydgoszczy, Warszawy i Wrocławia oraz projekcje oper na DVD.

Festiwal potrwa do 9 maja.

Szczegóły na [link=http://www.opera.bydgoszcz.pl]www.opera.bydgoszcz.pl[/link]

„Gioconda” bardzo rzadko pojawia się na scenach, bo też jej inscenizacja jest trudna i kosztowna. Amilcare Ponchielli, który wzorował się na Verdim, w swej najpopularniejszej operze przewyższył mistrza pomysłowością. „Gioconda” to wielkie historyczne widowisko operowe, wymagające bogatych kostiumów i częstych zmian dekoracji, a także licznej orkiestry, chóru, zespołu baletowego oraz sześciu bardzo solistów w głównych rolach. Tyle bowiem postaci zamieszanych jest w skomplikowaną intrygę miłosno-polityczną.

Kultura
Muzeum Polin: Powojenne traumy i dylematy ocalałych z Zagłady
Kultura
Jeff Koons, Niki de Saint Phalle, Modigliani na TOP CHARITY Art w Wilanowie
Kultura
Łazienki Królewskie w Warszawie: długa majówka
Kultura
Perły architektury przejdą modernizację
Kultura
Afera STOART: czy Ministerstwo Kultury zablokowało skierowanie sprawy do CBA?
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem