Tak jest w przypadku 6. Festiwalu Muzyki Improwizowanej „Ad Libitum" i 5. Festiwalu Improwizacji Tańca SIC!
– Jednym z najważniejszych aspektów imprezy jest jej wartość edukacyjna – mówi Ilona Trybuła, szef artystyczny festiwalu SIC! – Nasza impreza to nie tylko prezentacje spektakli, ale także panele, wykłady, warsztaty na zaawansowanym poziomie. Dzięki temu na rynku pojawiło się wiele nowych inicjatyw dotyczących improwizacji. Staje się ona modna, choć nie ma jeszcze zbyt dużego zasięgu.
Oceniając ubiegłoroczną – pierwszą edycję połączonych festiwali – dodaje, że publiczność muzycznego „Ad Libitum" spotkała się z tańcem pierwszy raz, a publiczność taneczna miała dzięki tej fuzji możliwość konfrontacji z twórcami awangardowej muzyki.
W tym roku w Sali Laboratorium Centrum Sztuki Współczesnej we wspólnych improwizacjach – koncertach i spektaklach – spotkają się Daniel Almgren Recen, włoska Company Blu, Magpie, polska formacja improwizatorów Melba Kolektyw, współcześni muzycy Paolo Pandolfo, Mieczysław Litwiński, Krzysztof Knittel, POW Ensemble oraz Ensemble für Experimentelle Musik.
Preludium wydarzeń kreowanych na żywo jest rozpoczynająca się we wtorek wystawa w hołdzie Henri Chopinowi (1922 – 2008) „Ciało jest fabryką dźwięków". Ma ona przypomnieć twórczość francuskiego awangardysty, pioniera poezji konkretnej (zwanej także poezją dźwiękową). Ekspozycji towarzyszą występy Stena Hansona i Johannesa Bergmarka – zaproszonych do prowadzenia trzydniowego warsztatu-laboratorium.