Występ zostanie powtórzony w sobotę, 9 listopada o godz. 18:00. Artystce partnerować będzie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej pod kierunkiem rosyjskiego mistrza batuty - Michaiła Jurowskiego.
Simone Lamsma mimo młodego wieku (ur. 1985) występowała już z wieloma orkiestrami świata, m.in. London Philharmonic, BBC Symphony, Orkiestrą Radiową z Frankfurtu, Orkiestrą Filharmonii w Kopenhadze, Orchestre de la Suisse Romande; w Azji - z orkiestrami filharmonii w Hongkongu i Seulu; w Stanach Zjednoczonych - z orkiestrami symfonicznymi z Dallas, Cincinnati, Utah oraz St Paul Chamber Orchestra, w Ameryce Południowej - z Orkiestrą Symfoniczną z Sao Paulo. W 2010 roku otrzymała holenderską nagrodę VSCD w kategorii „muzyków nowego pokolenia".
Nagroda ta przyznawana jest przez Zrzeszenie Teatrów i Instytucji Koncertowych Holandii za ważny i cenny wkład w rozwój holenderskiej sceny muzyki klasycznej. Artystka gra na skrzypcach Antonia Stradivariego „Braga", wypożyczonych dzięki uprzejmości anonimowego mecenasa. Simone Lamsma wykona Koncert skrzypcowy fis-moll Henryka Wieniawskiego, skomponowany przez zaledwie 17-letniego twórcę, uchodzący za trudniejszy od dojrzalszego II Koncertu d-moll i do połowy XX w. grywany znacznie rzadziej.
Orkiestra Filharmonii Narodowej pod batutą Michaiła Jurowskiego wykona także stosunkowo mało znane preludium symfoniczne Polonia Elgara (1915), które powstało z inicjatywy Emila Młynarskiego i zostało dedykowane Paderewskiemu (zawiera cytat z jego Fantazji polskiej, obok m.in. nawiązań do Chopina, polskiego hymnu oraz Warszawianki).
W drugiej części wieczoru zabrzmi Sinfonia da requiem Krzysztofa Meyera, kompozytora sezonu 2013/2014 Filharmonii Narodowej, napisana do wierszy Adama Zagajewskiego (to pierwsza w tym sezonie prezentacja dzieła tego twórcy). Kompozytor planował napisanie dzieła od lat 90., lecz dopiero zetknięcie z tekstami znakomitego poety dało mu tworzywo do podjęcia tego zadania. Premiera dzieła miała miejsce w styczniu 2011 r., natomiast tym razem po raz pierwszy usłyszymy jego nową wersję, z rozbudowaną częścią czwartą.