Co nam pokaże Nowy Jork

Metropolitan ogłosiła listę spektakli, które świat dzięki transmisjom będzie oglądał w przyszłym sezonie. Jest na niej także premiera Mariusza Trelińskiego - pisze Jacek Marczyński.

Aktualizacja: 17.02.2014 18:12 Publikacja: 13.02.2014 17:51

Anna Netrebko jako Jolanta ?w spektaklu Mariusza Trelińskiego

Anna Netrebko jako Jolanta ?w spektaklu Mariusza Trelińskiego

Foto: Metropolitan Opera

To ogromna promocja dla każdego artysty. Dzięki transmisjom spektakle z nowojorskiej Metropolitan Opera można oglądać w dwóch tysiącach sal 65 krajów. To największa operowa widownia, za każdym razem liczy od jednego do półtora miliona widzów.

Zobacz galerię zdjęć

Sukces odniesiony w Nowym Jorku nabiera wówczas ogólnoświatowego wymiaru. Doświadczył tego choćby Piotr Beczała, który tenorem numer jeden stał się naprawdę wówczas, gdy miliony widzów zobaczyły, jak owacyjnie jest przyjmowany w Nowym Jorku.

Za kilka miesięcy przed taką szansą stanie Mariusz Treliński. Wśród dziesięciu przedstawień, jakie Metropolitan wybrała do transmisji w sezonie 2014–2015, znalazło się to w jego reżyserii: „Jolanta" Piotra Czajkowskiego połączona w jednym wieczorze z „Zamkiem Sinobrodego" Beli Bartoka. Inscenizację Trelińskiego znają już polscy widzowie. Jej premiera odbyła się niedawno w Operze Narodowej. Została przygotowana w koprodukcji z Metropolitan, gdzie zostanie pokazana dokładnie za rok.

Tym przedstawieniem Mariusz Treliński zadebiutuje na nowojorskiej scenie. W głównych rolach „Jolanty" wystąpią supergwiazdy: Anna Netrebko i Piotr Beczała, muzycznie spektakl poprowadzi Walery Gergiew. Dodajmy, że w „Zamku Sinobrodego" główną partię kobiecą zaśpiewa – tak jak w Warszawie – Nadja Michael. Jej partnerem będzie ulubiony bas Gergiewa – Michaił Pietrenko. Każdego roku Metropolitan tak układa program transmisji, by zadowolić wszystkich widzów. Są więc absolutne hity oraz propozycje nowatorskie lub adresowane do wymagającego odbiorcy. Do tej pierwszej kategorii w przyszłym sezonie należeć będzie pokazywana po raz kolejny – choć w innej obsadzie – „Carmen", najchętniej oglądana opera świata. Inne frekwencyjne pewniaki to „Makbet" Verdiego w gwiazdorskiej obsadzie, m.in. z Anną Netrebko, czy „Wesoła wdówka" Lehara z ?Renée Fleming w roli tytułowej.

Wielkim świętem będzie niewątpliwie wznowienie „Śpiewaków norymberskich" Wagnera pod dyrekcją Jamesa ?Levine'a. Operę współczesną reprezentuje „Śmierć Klinghoffera" Adamsa oparta na porwaniu przez palestyńskich terrorystów w 1985 r. statku „Achille Lauro".

Jacek Marczyński

Kalendarz transmisji z Metropolitan w sezonie 2014-2015

11 października 2014 Giuseppe Verdi, „Makbet"

Spektakl w gwiazdorskiej obsadzie: Anna Netrebko jest doskonała jako krwawa Lady Makbet, jej małżonka kreuje serbski baryton Željko Lučić – najlepszy chyba operowy Makbet, a do tego świetny tenor Joseph Calleja (Makduf) i bas nad basami –René Pape (Banko). Dyryguje Fabio Liuisi.

18 października 2014, Wolfgang Amadeusz Mozart „Wesele Figara"

Premiera sezonu, przygotowuje ją Richard Eyre. W obsadzie śpiewacy nowej generacji: Marina Popławskaja (Hrabina), Marlis Petersen (Susanna), Ildar Abdrazakov (Figaro) oraz świetny Szwed Peter Mattei jako Hrabia. Przy pulpicie dyrygenckim legendarny James Levine, powracający do formy po długiej chorobie.

1 listopada 2014, Georges Bizet „Carmen"

Najpopularniejsze przedstawienie w historii transmisji z Metropolitan raz jeszcze, ale w innej, mniej znanej obsadzie: młoda Gruzinka Anita Rachvelishvili (śpiewała już Carmen w La Scali), Aleksandrs Antonenko jako Don Jose oraz Ildar Abdrazakov — torreador Escamillo. Dyryguje Hiszpan Pablo Heras-Casado.

15 listopada 2014, John Adams „Śmierć Klinghoffera"

Czołowy kompozytor amerykański, twórca słynnej opery o podróży prezydenta Nixona do Chin, tym razem sięgnął do innego zdarzenia: porwania w 1985 r. przez palestyńskich terrorystów statku „Achille Lauro". Premierę przygotowuje wybitny reżyser teatralny, Tom Morris.

13 grudnia 2014, Richard Wagner „Śpiewacy norymberscy"

Powrót jednej z najstarszych inscenizacji Metropolitan przygotowana przez legendarny duet inscenizacyjny: Otto Schenk (reżyseria) i Günther Schneider-Siemssen (scenografia). W obsadzie Niemka Annete Dasch (Ewa), solidny Johan Botha (Walther) oraz Johan Reuter (Hans). Za pulpitem dyrygenckim James Levine.

17 stycznia 2015, Franz Lehar „Wesoła wdówka"

Kolejna premiera, przygotowana dla największych amerykańskich gwiazd, dla Renée Fleming (Hanna Glawari to jej dwudziestą druga rolą w Metropolitan) oraz przystojnego Nathana Gunna (Daniło). Spektakl ma reżyserować specjalistka od musicali, Susan Stroman.

31 stycznia 2015, Jacques Offenbach „Opowieści Hoffmanna"

Znany spektakl w nowej obsadzie. Jako poeta Hoffmann – włoski tenor Vittorio Grigolo, w roli czterech jego ukochanych pochodząca z Abchazji, młoda Hibla Gerzmava (może wkrótce stanie się gwiazdą). Status gwiazdora ma natomiast od dawna Thomas Hampson, który wcieli się we wszystkie czarne charaktery „Opowieści".

14 lutego 2015, Piotr Czajkowski „Jolanta", Bela Bartok „Zamek Sinobroedego"

Ta premiera powstała w Operze Narodowej. Mariusz Treliński zawozi ją do Nowego Jorku ze współpracownikami: Borisem Kudličką, Markiem Adamskim i Tomaszem Wygodą. W „Jolancie" po raz kolejny spotkają się Anna Netrebko i Piotr Beczała, tym trzecim będzie dawny zwycięzca warszawskiego Konkursu Moniuszkowskiego, Aleksiej Markow. Dyryguje Walery Gergiew.

14 marca 2015, Gioachcino Rossini „Pani jeziora"

Ta opera lepiej u nas znana pod włoskim tytułem „La donna del lago" nigdy nie była w Metropolitan wystawiano. Zaproszono trójkę najwybitniejszych artystów rossiniowskich: Joyce DiDonato, Juana Diego Floreza oraz Daniellę Barcelonę. Reżyseruje Szkot Paul Curran, ale też akcja tej opery według powieści Waltera Scotta dzieje się w Szkocji.

25 kwietnia 2015, Ruggiero Leoncavallo „Pajace" i Pietro Mascagni „Rycerskość? wieśniacza"

Wspaniały tenor, Argentyńczyk Marcello Alvarez w dwóch rolach Cania i Turridu w dwóch operach. Dla takiego artysty warto szykować specjalną premierę. Reżyser także znakomity: David McVicar, dyryguje Fabio Lusi, a jak komu mało sławnych nazwisk, to w obsadzie również m. in.: Eva-Maria Westbroek (Santuzza), Željko Lučić (Alfio) czy Patricia Racette (Nedda).

To ogromna promocja dla każdego artysty. Dzięki transmisjom spektakle z nowojorskiej Metropolitan Opera można oglądać w dwóch tysiącach sal 65 krajów. To największa operowa widownia, za każdym razem liczy od jednego do półtora miliona widzów.

Zobacz galerię zdjęć

Pozostało 95% artykułu
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Muzeum otwarte - muzeum zamknięte, czyli trudne życie MSN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Program kulturalny polskiej prezydencji w Radzie UE 2025
Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Laury dla laureatek Nobla