Rebecca Horn, legendarna niemiecka artystka o międzynarodowej sławie, nie żyje

Performerka, autorka instalacji i rzeźb kinetycznych, reżyserka filmów zmarła 6 września w Bad König w południowej Hesji w wieku 80 lat.

Publikacja: 09.09.2024 22:18

Rebecca Horn

Rebecca Horn

Foto: PAP/EPA

Urodzona w Michelstadt w Niemczech w 1944 Horn studiował w Wyższej Szkole Sztuk Pięknych w Hamburgu i St Martin’s School of Art Londynie. Do 1981 roku mieszkała i pracowała głównie w Nowym Jorku, później w Paryżu. W 1989 roku została profesorem Uniwersytetu Artystycznego w Berlinie.

Od początku jej performanse i instalacje związane z ciałem odnosiły sukcesy. W 1972 roku Horn była najmłodszą uczestniczką Documenta. W swoich wczesnych pracach badała związki miedzy ciałem i przestrzenią.

Kinetyczne rzeźby Rebeccy Horn

W późniejszych pracach ludzkie ciało zastąpiła surrealistycznymi kinetycznymi rzeźbami, które nabierały własnego życia. W swoich instalacjach wykorzystywała skrzypce, walizki, drabiny, fortepiany, wachlarze z piór, metronomy, młotki, zbiorniki na wodę, spiralne maszyny do rysowania. Były one nieustannie zmieniającymi się metaforami, nawiązującymi do obrazów mitycznych, historycznych, literackich, duchowych i ludzkiej kondycji.

Czytaj więcej

Pieszczoty piórkiem i nożem

W latach 80. i 90. XX wieku powstały jej ogromne instalacje o znaczeniu politycznym i historycznym, poświęcone określonym miejscom. Artystka w kinetycznych rzeźbach realizowanych w konkretnych fizycznych przestrzeniach odwoływała się do ciążącej na nich przeszłości, np. w „Concert in Reverse” (1997) w Münster – stara wieża miejska stawała się miejscem egzekucji Trzeciej Rzeszy. W Wiedniu – w „Tower of the Nameless” (1994) artystka stawiała pomnik uchodźcom z państw bałkańskich w formie wieży z mechanicznie grającymi skrzypcami. A w Weimarze, europejskim stolicy kultury 1999, zrealizowała instalację „Concert for Buchenwald” ze starymi instrumentami leżącymi na torze w dawnej zajezdni tramwajowej, przywołującą pamięć o Holocauście.

Rebecca Horn, artystka multimedialna

Rebecca Horn pisała także scenariusze i reżyserowała filmy i opery. W swej niezależna komedii z 1990 roku „Buster’s Bedroom”, w której zagrali Donald Sutherland i Geraldine Chaplin, oddała hołd ikonie slapstickowej komedii Busterowi Keatonowi, który był dla niej inspiracją przez całe życie.

Czytaj więcej

Sojusz anarchii i dzikości

Artystka wystawiała swoje prace w najważniejszych galeriach świata, m.in. w Tate Modern w Londynie, Solomon R. Guggenheim Museum w Nowym Jorku, Centrum Pompidou w Paryżu. Uczestniczyła w wielu międzynarodowych wystawach, także. na Biennale w Wenecji i na Documenta. Uhonorowano ją licznymi nagrodami: Willhelm Lehmbruck Prize, Lehmbruck Museum (2017); Ordre pour le mérite des Arts et des Sciences, Francja (2016), Grande médaille des arts plastiques od Académie d'architecture de Paris; (2011) ,Premium Imperiale Prize w Japoni (2010).

W 2012 w Bad König w byłej fabryce, która kiedyś należała do jej rodziny, powstała Moontower Foundation, która zajmuje się ochroną prac artystki oraz wspiera młodych artystów.

Obecnie retrospektywę, obrazującą sześć dekad twórczości Rebeki Horn, prezentuje Haus der Kunst w Monachium. Nacisk położono na aspekt choreograficzny w jej sztuce i wizjonerskie łączenie ciała i technologii.

Urodzona w Michelstadt w Niemczech w 1944 Horn studiował w Wyższej Szkole Sztuk Pięknych w Hamburgu i St Martin’s School of Art Londynie. Do 1981 roku mieszkała i pracowała głównie w Nowym Jorku, później w Paryżu. W 1989 roku została profesorem Uniwersytetu Artystycznego w Berlinie.

Od początku jej performanse i instalacje związane z ciałem odnosiły sukcesy. W 1972 roku Horn była najmłodszą uczestniczką Documenta. W swoich wczesnych pracach badała związki miedzy ciałem i przestrzenią.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Kultura
Jubileuszowa Gala French Touch La Belle Vie! w Warszawie
Kultura
Polskie studio Badi Badi stworzyło animację do długo wyczekiwanej w świecie gamingu gry „Frostpunk 2”
Kultura
Nowy system dotacji Ministerstwa Kultury: koniec ingerencji gabinetu politycznego
Kultura
Otwarcie Muzeum Sztuki Nowoczesnej za miesiąc, 25 października