Reklama

Veriko Tchumburidze wygrała XV Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu

Urodzona w Gruzji, a mieszkająca w Turcji Veriko Tchumburidze wygrała XV Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu. Jedyna Polka w finale zdobyła VI nagrodę.

Aktualizacja: 23.10.2016 22:38 Publikacja: 23.10.2016 17:43

Veriko Tchumburidze wygrała XV Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu

Foto: PAP, Jakub Kaczmarczyk

Najmłodsza wśród uczestników finału, 20-letnia Veriko Tchumburidze zachwyciła przede wszystkim porywającym wykonaniem Koncertu skrzypcowego Dymitra Szostakowicza. Otrzymała owacje na stojąco. Taki aplauz widowni zdarzył się po raz pierwszy w 81-letniej historii konkursu.

Zwyciężczyni, po ogłoszeniu wyników, nie kryła, że największym dla niej przeżyciem była reakcja widowni w poznańskiej Auli UAM. – Nie mogłam uwierzyć – mówiła – że ta burza braw jest dla mnie. Myślałam, że to niemożliwe. Myślę jednak, że wszystkich etapach dobrze grałam i chyba to musiało się przełożyć na uznanie jurorów.

Utwór Szostakowicza wykonała także w finale i w efekcie zdobyła II nagrodę 27-letnia Koreanka, Bomsori Kim. Ten sam koncert zinterpretowała jednak inaczej niż Gruzinka, subtelniej, jak zły sen: dramatyczny, ale nie do końca realny. Obserwatorzy zauważyli, że te dwa wykonania podzieliły jurorów. Ci, którzy brawami nagrodzili grę Tchumburidze, nie klaskali Koreance.

Niejako w cieniu tej interpretacyjnej rywalizacji znalazły się pozostałe finałowe występy. Wszyscy wykonywali II Koncert skrzypcowy d-moll Henryka Wieniawskiego i żadne jego wykonanie nie wzbudziło jednoznacznego zachwytu. Największe rozczarowanie, w porównaniu do wcześniejszych prezentacji, wywołała gra Ryosuke Suho (Japonia) – zdobywcy VII nagrody. Najdotkliwszym rozejściem ocen jury z opinią widowni było „tylko” V miejsce dla Richarda Lina (USA).

Niejako osobną grupę w finałowej rywalizacji stanowili ci uczestnicy, którzy zdecydowali się na wykonanie Koncertu skrzypcowego Johanesa Brahmsa Sądząc po wynikach, w konkursowej strategii ten wybór, nie był najszczęśliwszy. Przekonał się o tym m.in. 22-letni Japończyk Seiji Okamoto (zdobywca ex aequo II nagrody) — zachwycający wcześniej w kameralistyce i najsprawniejszy technicznie skrzypek tegorocznego konkursu.

Reklama
Reklama

Maria Włoszczowska zdobyła VI nagrodę i chociaż po ogłoszeniu wyników okazywała radość, można było wyczuć, że bardzo krytycznie ocenia swój ostatni występ. Wcześniej nie ukrywała, że jej zdaniem, by osiągnąć w finale sukces trzeba zachować siły i koncentrację.
Mieszkająca na stałe w Londynie, 25-letnia polska Włoszczowska przez niemal wszystkie konkursowe dni wyrażała ogromne zadowolenie z możliwości gry na skrzypcach Pietro Guarneri da Mantua. Datowane są one na 1715 rok. Pochodzą z prywatnej kolekcji i zostały jej użyczone wyłącznie na czas poznańskiej rywalizacji.

Najlepsza obecnie polska młoda skrzypaczka, tak jak wszyscy z naszej reprezentacji, sama musiała zadbać o uzyskanie najlepszych skrzypiec. W finale dominowały instrumenty z XVIII wieku najczęściej wypożyczone z uznanych kolekcji (nie było jednak żadnego Stradivariego). W wyrównanej stawce liczył się przecież każdy szczegół, a właściwy wybór skrzypiec miał kapitalne znaczenie. W polskiej ekipie najbardziej popularne były instrumenty współczesne lub z XIX w. i to te, które są własnością samych uczestników. Celina Kotz (uczestniczyła w III etapie konkursu) grę na instrumencie Jacka Steczkowskiego z 2011 r. uzasadnia ogromnym zaufaniem, jakie ma do tych skrzypiec. Według niej, reprezentują poziom światowy i mają bardzo ładne brzmienie. Na krótko przed konkursem otrzymała propozycję wynajmu innego instrumentu, ale nie zdecydowała się. Nie słyszała też, by komukolwiek z polskiej ekipy pomagano w tym zakresie.

Paradoksalnie Instytut Muzyki i Tańca, w trakcie konkursu Wieniawskiego, uruchomił portal „Skrzypce w zbiorach polskich”. Pokazanych tam będzie około stu skrzypiec, głównie z kolekcji instrumentów lutniczych Ministerstwa Kultury I Dziedzictwa Narodowego. Rodzi się pytanie: dlaczego znajdują się one na portalu, a nie w rękach nadziei polskiej wiolinistyki na Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym? Uzasadnienia, chyba nie ma.

Wystawiliśmy najliczniejszą 10-osobową ekipę narodową spośród wszystkich 17 państw. W finale zagrała tylko Maria Włoszczowska. W poprzedniej edycji konkursu na tym etapie nie było już żadnego Polaka. Następna rywalizacja, która odbędzie się w 2021 r. prawdopodobnie będzie inna. Do dyskusji jest program poszczególnych etapów, a także czas trwania występów wiolinistów (tu w finale było widać ich ogromne zmęczenie).
Cały konkurs — po raz pierwszy — był transmitowana w telewizji i Internecie. Pojawił się też nowy sposób komentowania gry skrzypków. Można spojrzeć w monitor, w którym widoczna jest powtórka występu artysty. Poprzednio liczyło się tylko pierwsze, zapamiętane wrażenie.

Laureaci 15. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego (2016):

I nagroda, 30 tys. euro – Veriko Tchumburidze, Gruzja/Turcja

Reklama
Reklama

II nagroda ex aequo, 20 tys. euro – Bomsori Kim, Korea Południowa

II nagroda ex aequo, 20 tys. euro – Seiji Okamoto, Japonia

IV nagroda, 10 tys. euro – Luke Hsu, USA V nagroda, 10 tys. euro – Richard Lin, Tajwan/USA

VI nagroda, 5 tys. euro – Maria Włoszczowska, Polska

VII nagroda, 5 tys. euro – Ryosuke Suho, Japonia

Kultura
1 procent od smartfona dla twórców, wykonawców i producentów
Patronat Rzeczpospolitej
„Biały Kruk” – trwa nabór do konkursu dla dziennikarzy mediów lokalnych
Kultura
Unikatowa kolekcja oraz sposoby jej widzenia
Patronat Rzeczpospolitej
Trwa nabór do konkursu Dobry Wzór 2025
Kultura
Żywioły Billa Violi na niezwykłej wystawie w Toruniu
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama