Początek działalności płytowej instytutu dał pomysł prezentowania utworów Chopina granych na historycznych instrumentach. Udało się pozyskać znakomitych wykonawców, a swoistą ozdobą liczącej już kilkadziesiąt pozycji tej czarnej serii (od koloru okładek albumów) stał się wydany niedawno 14-płytowy box z utworami solowymi i z orkiestrą w interpretacji Tatiany Shebanovej.
Rosyjska pianistka i laureatka Konkursu Chopinowskiego w 1980 r., dla której Polska stała się drugą ojczyzną, dokonywała nagrań przez ponad trzy lata. Wybrała fortepian Erarda z 1849 r., towarzyszyła jej Orkiestra XVIII Wieku. Te płyty stanowią niezwykłe podsumowanie jej artystycznej drogi, pracowała nad nimi, zmagając się z nieuleczalną chorobą.
Ciekawie rozwija się seria czerwona NIFC-u, przypominająca festiwalowe koncerty zatrzymane w czasie. Szczególnym uznaniem cieszą się pierwsze w historii wykonania oper Moniuszki na instrumentach historycznych. „Halka" zrealizowana przez Fabio Biondiego i zespół Europa Galante była w tym roku nominowana do International Opera Awards.
Niebawem ma się ukazać kolejny moniuszkowski album Fabio Biondiego – „Hrabina". Ten włoski artysta prezentuje jednak w Warszawie nie tylko polskie opery. W tym roku został wydany „Korsarz" Verdiego pod jego batutą – zapis koncertu z 2019 r.