Reklama

Tak daleko, tak blisko...

Fabio Biondi i Philippe Herreweghe | Po raz pierwszy hasło Festiwalu oddaje nie tylko charakter samej muzyki, ale również nastrój czasów, w których odbędą się tegoroczne koncerty.

Aktualizacja: 12.08.2021 20:06 Publikacja: 12.08.2021 18:03

Tak daleko, tak blisko...

Foto: materiały prasowe

Rok temu „Chopin i jego Europa" należał do tych wyjątkowych festiwali, które postanowiły pokonać pandemiczne przeszkody. Sierpień tradycyjnie stał się miesiącem koncertów, choć wielu artystów, na których publiczność czekała, nie mogło w 2020 roku przybyć do Warszawy. Nie zrezygnował jednak wtedy z przyjazdu Fabio Biondi.

Włoski skrzypek, dyrygent i szef zespołu Europa Galante stał się swoistym gwarantem ciągłości Festiwalu „Chopin i jego Europa". Zapewne też z tego powodu przypadł mu w udziale zaszczyt inauguracji (14 sierpnia) obecnej edycji Verbum Nobile Stanisława Moniuszki. Polskiego kompozytora Fabio Biondi traktuje jak wielkie osobiste odkrycie i pokazuje światu, jak niezwykłe brzmienie mają jego opery wykonywane na instrumentach historycznych.

Oprócz Moniuszki Fabio Biondi z Europa Galante przygotowują mało znaną „Betly" Gaetano Donizettiego (20 sierpnia). Będzie okazja do ciekawych porównań mistrza włoskiego belcanta oraz twórcy odwołującego się mocno do polskich tradycji.

Inna wielka postać europejskiej muzyki, Philippe Herreweghe, to artysta, za którym polska publiczność niewątpliwie tęskniła. Teraz powraca, i to aż z dwoma zespołami. Ten pierwszy, który założył w 1970 r., to Collegium Vocale Gent i z nim 27 sierpnia zaprezentuje madrygały Gesualda da Venosy. Kto pamięta ich występ sprzed czterech lat z muzyką sakralną Monteverdiego, wie, jak wspaniałych interpretacji można się spodziewać.

Philippe Herreweghe założył także Orchestre des Champs-Élysées. – Specjalizacja w wykonawstwie muzyki baroku stała się tak głęboka, że instrumentalistom trudno się przestawiać na inną muzykę – opowiadał kiedyś. – Skład drugiej orkiestry przypomina piramidę, której podstawę tworzy kilkunastu muzyków z Collegium Vocale Gent, wyspecjalizowanych w Bachu. Do nich dochodzą następni – od Beethovena, potem kolejni, na przykład od Brahmsa. Zależało mi, by odtworzyć brzmienie orkiestry, jaka mogłaby występować w Paryżu w połowie XIX wieku.

Reklama
Reklama

Orchestre des Champs-Élysées wystąpi z dwoma różnymi progra- mami na zakończenie Festiwalu (29 i 31 sierpnia).

—j.m.

Kultura
Pomyśleć o tym, co nieoczywiste. Galeria sztuki afrykańskiej Omeny Mensah w Warszawie
Patronat Rzeczpospolitej
Gwiazdy rozświetlają Kinotekę! Drugi dzień BNP Paribas Warsaw SerialCon za nami
Patronat Rzeczpospolitej
Serialowa stolica – BNP Paribas Warsaw SerialCon 2025 z programem dla dzieci, młodzieży i mieszkańców Warszawy
Kultura
Muzeum Sztuki Nowoczesnej: „Kwestia kobieca 1550-2025”. Czy sztuka ma płeć?
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Patronat Rzeczpospolitej
Znamy Laureatów Konkursu Dobry Wzór 2025
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama