Reklama
Rozwiń
Reklama

Roztańczone songi

Znamy go ze świetnych songów komponowanych do sztuk Brechta. Niektóre, jak piosenka o Mackiem Majchrze, stały się nieśmiertelnymi przebojami. Ale w dorobku Kurta Weilla jest znacznie więcej świetnej muzyki, a jego życie pełne było dramatycznych wydarzeń.

Publikacja: 19.11.2009 11:31

Spektakl miał prapremierę w Het Nationale Ballet w Amsterdamie

Spektakl miał prapremierę w Het Nationale Ballet w Amsterdamie

Foto: Materiały Promocyjne

Opowie nam o tym w swoim spektaklu dyrektor Polskiego Baletu Narodowego Krzysztof Pastor, który niemiecko-amerykańskim kompozytorem interesuje się od dawna.

– Najbardziej fascynuje mnie to, że w każdym jego utworze odbija się rzeczywistość – mówi choreograf. – Weill to absolutne przeciwieństwo artystów zapatrzonych w siebie, opisujących własne emocje i nastroje.

Pastor wykonał ogromną pracę. Żmudnie dobierał fragmenty kompozycji Weilla, wykorzystał nawet te młodzieńcze, zupełnie nieznane. Za tło akcji posłużyły mu zaś filmowe materiały archiwalne z lat 1915 – 1950.

O „Kurcie Weillu” mówi, że to balet dokumentalny. Nie należy go jednak traktować jak opowieści czysto biograficznej. Pastor pozostaje przede wszystkim świetnym choreografem, więc w spektaklu liczy się głównie taniec.

Pierwszą wersję swego widowiska zrealizował w 2001 roku z zespołem Het Nationale Ballet. „Kurt Weill” zebrał wówczas znakomite recenzje w Holandii i Europie, otrzymał trzy nominacje do prestiżowej nagrody Benois de la Danse.

Reklama
Reklama

Teraz Krzysztof Pastor postanowił wrócić do Weilla. – Powstaje jednak inne widowisko, bo mam do dyspozycji tancerzy o innych osobowościach – mówi. W spektaklu wystąpi cały zespół Polskiego Baletu Narodowego, a także orkiestra, chór Opery Narodowej i śpiewacy.

W premierze oraz dwóch kolejnych spektaklach gościnnie zatańczy Rubi Pronk, dawny solista Het Nationale Ballet. Obecnie związany jest z zespołami amerykańskimi. Być może polscy widzowie pamiętają go z występów nowojorskiego Complexion Contemporary Ballet, który gościł w Polsce w 2007 roku.

[i]„Kurt Weill”, libretto, scenariusz muzyczny, chor. Krzysztof Pastor, Teatr Wielki – Opera Narodowa, pl. Teatralny 1, bilety: 20 – 120 zł, rezerwacje: tel. 22 826 50 19, premiera: piątek (20.11), godz. 19, spektakle: sobota (21.11) – niedziela (22.11), godz. 19, piątek (4.12) – sobota (5.12), godz. 19[/i]

Opowie nam o tym w swoim spektaklu dyrektor Polskiego Baletu Narodowego Krzysztof Pastor, który niemiecko-amerykańskim kompozytorem interesuje się od dawna.

– Najbardziej fascynuje mnie to, że w każdym jego utworze odbija się rzeczywistość – mówi choreograf. – Weill to absolutne przeciwieństwo artystów zapatrzonych w siebie, opisujących własne emocje i nastroje.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Reklama
Kultura
Arrasy i abakany na Wawelu. A także inne współczesne dzieła w królewskich komnatach
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Kultura
„Halloween Horror Nights”: noc, w którą horrory wychodzą poza ekran
Kultura
Nie żyje Elżbieta Penderecka, wielka dama polskiej kultury
Patronat Rzeczpospolitej
Jubileuszowa gala wręczenia nagród Koryfeusz Muzyki Polskiej 2025
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Kultura
Wizerunek to potęga: pantofelki kochanki Edwarda VIII na Zamku Królewskim
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama