Roztańczone songi

Znamy go ze świetnych songów komponowanych do sztuk Brechta. Niektóre, jak piosenka o Mackiem Majchrze, stały się nieśmiertelnymi przebojami. Ale w dorobku Kurta Weilla jest znacznie więcej świetnej muzyki, a jego życie pełne było dramatycznych wydarzeń.

Publikacja: 19.11.2009 11:31

Spektakl miał prapremierę w Het Nationale Ballet w Amsterdamie

Spektakl miał prapremierę w Het Nationale Ballet w Amsterdamie

Foto: Materiały Promocyjne

Opowie nam o tym w swoim spektaklu dyrektor Polskiego Baletu Narodowego Krzysztof Pastor, który niemiecko-amerykańskim kompozytorem interesuje się od dawna.

– Najbardziej fascynuje mnie to, że w każdym jego utworze odbija się rzeczywistość – mówi choreograf. – Weill to absolutne przeciwieństwo artystów zapatrzonych w siebie, opisujących własne emocje i nastroje.

Pastor wykonał ogromną pracę. Żmudnie dobierał fragmenty kompozycji Weilla, wykorzystał nawet te młodzieńcze, zupełnie nieznane. Za tło akcji posłużyły mu zaś filmowe materiały archiwalne z lat 1915 – 1950.

O „Kurcie Weillu” mówi, że to balet dokumentalny. Nie należy go jednak traktować jak opowieści czysto biograficznej. Pastor pozostaje przede wszystkim świetnym choreografem, więc w spektaklu liczy się głównie taniec.

Pierwszą wersję swego widowiska zrealizował w 2001 roku z zespołem Het Nationale Ballet. „Kurt Weill” zebrał wówczas znakomite recenzje w Holandii i Europie, otrzymał trzy nominacje do prestiżowej nagrody Benois de la Danse.

Teraz Krzysztof Pastor postanowił wrócić do Weilla. – Powstaje jednak inne widowisko, bo mam do dyspozycji tancerzy o innych osobowościach – mówi. W spektaklu wystąpi cały zespół Polskiego Baletu Narodowego, a także orkiestra, chór Opery Narodowej i śpiewacy.

W premierze oraz dwóch kolejnych spektaklach gościnnie zatańczy Rubi Pronk, dawny solista Het Nationale Ballet. Obecnie związany jest z zespołami amerykańskimi. Być może polscy widzowie pamiętają go z występów nowojorskiego Complexion Contemporary Ballet, który gościł w Polsce w 2007 roku.

[i]„Kurt Weill”, libretto, scenariusz muzyczny, chor. Krzysztof Pastor, Teatr Wielki – Opera Narodowa, pl. Teatralny 1, bilety: 20 – 120 zł, rezerwacje: tel. 22 826 50 19, premiera: piątek (20.11), godz. 19, spektakle: sobota (21.11) – niedziela (22.11), godz. 19, piątek (4.12) – sobota (5.12), godz. 19[/i]

Opowie nam o tym w swoim spektaklu dyrektor Polskiego Baletu Narodowego Krzysztof Pastor, który niemiecko-amerykańskim kompozytorem interesuje się od dawna.

– Najbardziej fascynuje mnie to, że w każdym jego utworze odbija się rzeczywistość – mówi choreograf. – Weill to absolutne przeciwieństwo artystów zapatrzonych w siebie, opisujących własne emocje i nastroje.

Pozostało 81% artykułu
Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali
Kultura
Laury dla laureatek Nobla
Kultura
Nie żyje Stanisław Tym, świat bez niego będzie smutniejszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Żegnają Stanisława Tyma. "Najlepszy prezes naszego klubu"