Katia Buniatishvili gra jak Mefisto

Świat ma nową gwiazdę fortepianu: Khatię Buniatishvili. Poznamy ją w sierpniu na festiwalu „Chopin i jego Europa”

Aktualizacja: 23.07.2011 10:44 Publikacja: 22.07.2011 03:06

Katia Buniatishvili gra jak Mefisto

Foto: Archiwum

W czerwcu skończyła 24 lata, z muzyką ma kontakt od wczesnego dzieciństwa, początkowo grała na cztery ręce ze starszą siostrą Gvantsą, która jako pianistka też zaczyna się pojawiać na europejskich estradach.

Studiowała w rodzinnym Tbilisi, ale poradzono jej, by na dalszą naukę udała się do Wiednia. Zdobyła kilka nagród na konkursach, ale nie one ją wylansowały. Istotniejsze okazało się zainteresowanie wybitnych artystów, przede wszystkim Marthy Argerich, która potrafi promować utalentowaną młodzież.

Pod opieką takiej sławy można ruszać na podbój świata. Co więcej, Khatię Buniatishvili lansuje też BBC Radio 3, które wybrało ją do promocyjnego programu „New Generation Artist". Dzięki temu w latach 2009 – 2011 ma zapewnione występy z najlepszymi brytyjskimi orkiestrami radiowymi.

Koncern Sony podpisał zaś z gruzińską artystką kontrakt płytowy. Pojawienie się debiutanckiego albumu wspiera ponad 60 koncertów w najważniejszych krajach Europy oraz w Japonii między kwietniem a grudniem 2011. Intryguje wszakże najistotniejsze pytanie: jak gra Khatia Buniatishvili?

Odpowiedź ułatwia jej płyta, na którą nagrała utwory Ferenca Liszta. Nie tylko dlatego, że trwa Rok Lisztowski (200. rocznica urodzin), ale by udowodnić, że nie brakuje jej ambicji. Trzeba mieć wiele odwagi, by w wieku 24 lat zmierzyć się ze skomplikowaną materią tej muzyki, zawiłej technicznie i wymagającej męskiego uderzenia, a w interpretacji – zarówno emocji, jak i intelektu. Liszt to kompozytor dla dojrzałych artystów, ale na płycie Gruzinka nie prezentuje się jak niedojrzała dziewczynka.

Album świetnie zakomponowała. Wybrany na początek przebój – „Marzenie miłosne" – jest wprowadzeniem i zachętą dla mniej wyrobionych słuchaczy. Potem Khatia Buniatishvili wrzuca słuchaczy w gąszcz powikłanych Lisztowskich brzmień Sonaty b-moll i trzeba przyznać, że jej dramatyczną narrację prowadzi w sposób bardzo klarowny. Punktem kulminacyjnym jest „Walc Mefisto", momentami zagrany z diabelską wręcz mocą. Na finał wybrała zaś wyrafinowane opracowanie preludium i fugi Bacha dokonane przez Liszta, który lubił innym kompozytorom dodawać nowych znaczeń.

O tym, że Khatia Buniatishvili to pianistka o wielkich ambicjach i chyba nie mniejszych możliwościach, przekonamy się na festiwalu „Chopin i jego Europa" w Warszawie. 26 sierpnia zagra II koncert Brahmsa, zaliczany do najtrudniejszych utworów fortepianowych. A trzy dni wcześniej wystąpi z recitalem, w programie: Chopin, Liszt, Prokofiew i Strawiński.

 

Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali
Kultura
Laury dla laureatek Nobla
Kultura
Nie żyje Stanisław Tym, świat bez niego będzie smutniejszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Żegnają Stanisława Tyma. "Najlepszy prezes naszego klubu"