Jeszcze dekadę temu wykonawca, który oddał muzykę do reklamy, stawał się dla dużej części odbiorców trędowaty: komercja hańbiła. Globalizacja show-biznesu spowodowała, że debiutanci mają coraz większy problem z przebiciem się do słuchaczy, ci zaś z poznaniem nowych artystów.
Wzajemną komunikację ułatwiła nobilitacja klipów reklamowych. Pop-art wywindował je do poziomu sztuki. Dlatego kampanie telewizyjne nie tylko nie przynoszą wstydu, ale i stały się jednym z najpopularniejszych nośników muzyki – o większym zasięgu niż płyta czy koncert. Piosenki zyskują czas antenowy w porze największej oglądalności i stają się hitami, który chętnie grają potem radia. Ich format zakłada bowiem emisję nagrań już znanych, wylansowanych. Wykonawcy zarabiają tantiemy, mają też zagwarantowaną promocję albumów i występów.
Słodycze i piwo
Każdy, kto ogląda telewizję, musiał widzieć spot Kinder Bueno z wampirem w Wenecji. Wielu nuci melodię „This Word". Cieszy się z tego wykonawczyni piosenki Selah Sue. Po sukcesie Adele tysiące śpiewających dziewczyn pragną zwrócić na siebie uwagę. Selah Sue udało się to, ponieważ zdecydowała się sprzedać nagranie do reklamy. Jest Belgijką, na swoim rynku osiągnęła już wszystko: była gwiazdą telewizyjnych programów, otwierała koncerty największych gwiazd, w tym Prince'a. Komercyjne spoty sprawiły, że znakomity debiutancki album dotarł do masowego słuchacza.
Obecnie koncertuje w Europie. Zanim wystąpi w prestiżowej paryskiej hali Zenith, gdzie gra w tym roku Sting, 7 marca będzie można jej posłuchać w warszawskiej Stodole, a dzień później – we wrocławskim Eterze. Już sprzedała 7 tys. CD. Drugą płytę wyda już z pozycji wschodzącej gwiazdy.
Nawet ci, którzy nie sięgają po piwo, nie mogą się uwolnić od piosenki „The Golden Age", która wprowadza w klimat chmielowego party. Jeśli ktoś by pomyślał, że hit został skomponowany z myślą o kampanii reklamowej – jest w błędzie. Specjaliści od marketingu skorzystali z muzyki The Asteroids Galaxy Tour. Tak świat dowiedział się o istnieniu duńskiej formacji, której twarzą jest śpiewająca w reklamie Mette Lindberg. Grupa jest na rynku reklamowym starym wyjadaczem. Gdy próbnymi nagraniami zespołu zachwyciła się Amy Winehouse i poprosiła, by otworzył jej koncert w Kopenhadze, singel „Around the Bend" został wykorzystany w kampanii iPoda Toucha.