Prezydent Warszawy zobaczy się na scenie

„Tęczowa Trybuna 2012" Pawła Demirskiego i Moniki Strzępki, rzecz o przygotowaniach do Euro, które mają odwrócić uwagę Polaków od katastrofy społecznej, będzie największym hitem 32. Warszawskich Spotkań Teatralnych (24.03 – 3.04.).

Aktualizacja: 22.02.2012 10:48 Publikacja: 22.02.2012 10:44

"Tęczowa trybuna 2012" Pawła Demirskiego w reżyserii Moniki Strzępki, znakomity spektakl o pogardzie

"Tęczowa trybuna 2012" Pawła Demirskiego w reżyserii Moniki Strzępki, znakomity spektakl o pogardzie polityków dla obywateli

Foto: Fotorzepa, BS Bartek Sadowski

Pikanterii dodaje fakt, że jedną z bohaterek groteski politycznej jest Hanna Gronkiewicz-Waltz.

Panie na deskach

Festiwal będzie dla warszawiaków okazją do obejrzenia tego, co nowe i gorące na polskich scenach. Zgodnie z europejskimi trendami dominować będą spektakle, których głównym tematem - pokazywanym z różnych perspektyw — są kobiety w opresji, wyzwalające się spod dominacji mężczyzn.

„III Furie" Marcina Libera z Teatru im. Modrzejewskiej w Legnicy konfrontują temat matki i macierzyństwa z II wojną światową i Holocaustem. To Sąd Ostateczny nad dziejami Polski widziany oczami autorek scenariusza: Sylwii Chutnik, Magdy Fertacz i Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk.

W „Utworze o Matce i Ojczyźnie" Jana Klaty z Teatru Polskiego we Wrocławiu wg Bożeny Keff — córka jest ofiarą matki żyjącej z piętnem Zagłady. „Joanna Szalona; Królowa" Wiktora Rubina pokazuje, jak kobiety przegrywają z mężczyznami w brutalnym, politycznym starciu. „Judyta" Wojtka Klemma z Teatru Współczesnego w Szczecinie prezentuje radykalne, krwawe rozwiązanie tego problemu.

„Jak być kochaną" Weroniki Szczawińskiej z Bałtyckiego Teatru Dramatycznego w Koszalinie, to reinterpretacja filmu Wojciecha Jerzego Hasa, jednocześnie rzecz o problemie pamięci. O tym jak mężczyzna z dołów pragnie zdobyć piękność — opowie w antykapitalistycznej parodii „Wielkiego Gatsby'ego" Michał Zadara w spektaklu Teatru Polskiego z Bydgoszczy.

Taniec i najmłodsi

Drugi wątek Spotkań tworzą przedstawienia „posmoleńskie". To „Pan Tadeusz, czyli Ostatni Zajazd Na Litwie" Mikołaja Grabowskiego o korzeniach polskiej obrzędowości, które koncentrują się wokół rytuałów śmierci. Spektakl Starego Teatru w Krakowie przedstawia ironicznie arcydzieło Mickiewicza z perspektywy pogrzebu Jacka Soplicy. Bydgoski „Mickiewicz. Dziady. Performance" Pawła Wodzińskiego z Teatru Polskiego ukazuje Polaków skłóconych po katastrofie smoleńskiej — w symboliczny sposób dzielą ich barierki, jakie stały przez Pałacem Prezydenckim.

Nowością będą spektakle z tańca współczesnego: „Hamlet" w realizacji Cezarego Tomaszewskiego, „Tryptyk" Mikołaja Mikołajczyka oraz „La Sacre" w reż. Leszka Bzdyla i Katarzyny Chmielewskiej.

Po raz kolejny odbędą się Małe Warszawskie Spotkania Teatralne. Najmłodsi widzowie potraktowani zostaną bardzo poważnie spektaklami liczących się reżyserów — m. in. przedstawieniem „Zwierzątka Małe Zwierzenia" Pawła Passiniego (NeTTheatre i Stowarzyszenia Artystów „Bliski Wschód"), a także „Bullerbyn" Anny Smolar z Teatru im. Kochanowskiego w Opolu.

Po raz pierwszy spektakle wybrała Rada Programowa w składzie: Katarzyna Janowska (TVP Kultura), Joanna Krakowska ("Dialog"), Iwona Kurz (Instytut Kultury Polskiej UW), Tomasz Miłkowski ("Przegląd"), Jacek Sieradzki ("Dialog"), Bożena Suchocka (reżyserka teatralna).

Teatr w tablecie

Jak powiedział Maciej Nowak, dyrektor Instytutu Teatralnego, organizatora imprezy, ceny biletów dostosowano do możliwości finansowych widzów — od 25 zł (ulgowe) do 100 zł.

Budżet imprezy wynosi 2,2 mln zł. 1,5 mln pochodzi z kasy Warszawy, zaś 500 tys. dodał Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Reszta ma się zbilansować ze sprzedaży biletów.

Na codzienne studio festiwalowe zaprasza o godz. 22. TVP Kultura. Relacje będę realizowane również przez smartfony i tablety.

Dokładny program: www.warszawskie.org

Jacek Cieślak

Pikanterii dodaje fakt, że jedną z bohaterek groteski politycznej jest Hanna Gronkiewicz-Waltz.

Panie na deskach

Pozostało jeszcze 97% artykułu
Kultura
Wystawa finalistów Young Design 2025 już otwarta
Kultura
Krakowska wystawa daje niepowtarzalną szansę poznania sztuki rumuńskiej
Kultura
Nie żyje Ewa Dałkowska. Aktorka miała 78 lat
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Kultura
„Rytuał”, czyli tajemnica Karkonoszy. Rozmowa z Wojciechem Chmielarzem