Reklama

Pulsujące rytmami fraszki, poematy i pastisze

El Greco swinguje i funkuje, didżej gra solówki, wokalista śpiewa, recytuje i rapuje. W tyglu stylów powstała intrygująca muzyka.

Publikacja: 13.05.2013 08:53

Pulsujące rytmami fraszki, poematy i pastisze

Foto: materiały prasowe

Grupie El Greco

założonej siedem lat temu przez pianistę Joachima Mencla przyświeca jazzowy eklektyzm. Mnóstwo tu oryginalnych pomysłów, swoje nuty dorzucają wokalista Jorgos Skolias, DJ Krime, kontrabasista Andrzej Święs i austriacki perkusista Harry Tanschek. Lider gra na organach Hammonda, fortepianie akustycznym i elektrycznym.

Zobacz na Empik.rp.pl

– Łączymy różne style: chillout, drum'n'bass, R&B, jazz i rock. Nie jestem purystą, uważam, że jazz powstał w Ameryce z syntezy rytmów afrykańskich, hymnów angielskich, negro spirituals, bluesa i ragtime'u. Dzisiaj koncepcja łączenia gatunków znów się uaktywniła – mówi Joachim Mencel.

El Greco działa z przerwami, bo każdy z jego członków jest zaangażowany także w kilka innych grup. – To, co razem tworzymy, nie jest tylko zabawą konwencją, ale i wyzwaniem. Wiązanie różnych stylów odbywa się u nas na znacznie głębszym poziomie organicznym. Lubimy eksperymenty – zwierza się lider El Greco.

Reklama
Reklama

Album „Sing Cuckoo" pulsuje akustycznymi rytmami kontrabasu i perkusji. Natomiast DJ Krime, czyli Wojciech Długosz, improwizuje na gramofonach, jakby grał na trąbce czy saksofonie, wprowadza motywy melodii i jazzowej frazy. Już ten niecodzienny zabieg sprawia, że muzyka El Greco to ewenement.

Kompozycje Joachima Mencla do wierszy Cypriana Kamila Norwida, Kazimierza Przerwy-Tetmajera, Jana Kochanowskiego i poetów anglojęzycznych: Oscara Wilde'a i Emily Dickinson uwzględniają specyficzną melodię i rytm każdego tekstu.

„Grecjo piękna!" – woła w „Marmurze białym" Norwida Jorgos Skolias. Jego melodeklamacja przechodzi w improwizowany scat z motywem tradycyjnej muzyki greckiej. Staroangielska „Kukułeczka kuka" urzeka chwytliwą melodią i dynamiczną aranżacją. Brawurowa partia wokalna Skoliasa ma mocne rytmiczne wsparcie, a po znakomitej solówce na Hammondzie Joachim Mencel przesiada się do fortepianu elektrycznego. Szalony saksofon frazujący z pomocą didżeja puentuje to przebojowe nagranie.

W szybkim tempie zespół wykonuje „Rozkosz i boleść" Przerwy-Tetmajera, a także „Reading Goal" Wilde'a. Rytm drum'n'bass dominuje we „Fraszce (Sen)" Kochanowskiego, kontrastując z prostą melodią.

Instrumentalna „La Nevada" Gila Evansa jest dedykowana Janowi „Ptaszynowi" Wróblewskiemu, który oryginalne nagranie wykorzystuje jako sygnał swojej radiowej audycji „Trzy kwadranse jazzu" w Trójce. Solówka Joachima Mencla i kontrabas Andrzeja Święsa stanowią ozdobę tej pastiszowej interpretacji.

Zespołowa improwizacja w utworze „North Dakota" to popisowa synteza jazzowych harmonii, mieszających się rytmów i klubowych brzmień. „Sing Cuckoo" to album dla tych, którzy nie uznają szufladkowania w muzyce.

Grupie El Greco

założonej siedem lat temu przez pianistę Joachima Mencla przyświeca jazzowy eklektyzm. Mnóstwo tu oryginalnych pomysłów, swoje nuty dorzucają wokalista Jorgos Skolias, DJ Krime, kontrabasista Andrzej Święs i austriacki perkusista Harry Tanschek. Lider gra na organach Hammonda, fortepianie akustycznym i elektrycznym.

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Reklama
Kultura
Festiwal Warszawa Singera, czyli dlaczego Hollywood nie jest dzielnicą stolicy
Kultura
Tajemniczy Pietras oszukał nowojorską Metropolitan na 15 mln dolarów
Kultura
1 procent od smartfona dla twórców, wykonawców i producentów
Patronat Rzeczpospolitej
„Biały Kruk” – trwa nabór do konkursu dla dziennikarzy mediów lokalnych
Kultura
Unikatowa kolekcja oraz sposoby jej widzenia
Reklama
Reklama