Reklama
Rozwiń

Pulsujące rytmami fraszki, poematy i pastisze

El Greco swinguje i funkuje, didżej gra solówki, wokalista śpiewa, recytuje i rapuje. W tyglu stylów powstała intrygująca muzyka.

Publikacja: 13.05.2013 08:53

Pulsujące rytmami fraszki, poematy i pastisze

Foto: materiały prasowe

Grupie El Greco

założonej siedem lat temu przez pianistę Joachima Mencla przyświeca jazzowy eklektyzm. Mnóstwo tu oryginalnych pomysłów, swoje nuty dorzucają wokalista Jorgos Skolias, DJ Krime, kontrabasista Andrzej Święs i austriacki perkusista Harry Tanschek. Lider gra na organach Hammonda, fortepianie akustycznym i elektrycznym.

Zobacz na Empik.rp.pl

– Łączymy różne style: chillout, drum'n'bass, R&B, jazz i rock. Nie jestem purystą, uważam, że jazz powstał w Ameryce z syntezy rytmów afrykańskich, hymnów angielskich, negro spirituals, bluesa i ragtime'u. Dzisiaj koncepcja łączenia gatunków znów się uaktywniła – mówi Joachim Mencel.

El Greco działa z przerwami, bo każdy z jego członków jest zaangażowany także w kilka innych grup. – To, co razem tworzymy, nie jest tylko zabawą konwencją, ale i wyzwaniem. Wiązanie różnych stylów odbywa się u nas na znacznie głębszym poziomie organicznym. Lubimy eksperymenty – zwierza się lider El Greco.

Album „Sing Cuckoo" pulsuje akustycznymi rytmami kontrabasu i perkusji. Natomiast DJ Krime, czyli Wojciech Długosz, improwizuje na gramofonach, jakby grał na trąbce czy saksofonie, wprowadza motywy melodii i jazzowej frazy. Już ten niecodzienny zabieg sprawia, że muzyka El Greco to ewenement.

Kompozycje Joachima Mencla do wierszy Cypriana Kamila Norwida, Kazimierza Przerwy-Tetmajera, Jana Kochanowskiego i poetów anglojęzycznych: Oscara Wilde'a i Emily Dickinson uwzględniają specyficzną melodię i rytm każdego tekstu.

„Grecjo piękna!" – woła w „Marmurze białym" Norwida Jorgos Skolias. Jego melodeklamacja przechodzi w improwizowany scat z motywem tradycyjnej muzyki greckiej. Staroangielska „Kukułeczka kuka" urzeka chwytliwą melodią i dynamiczną aranżacją. Brawurowa partia wokalna Skoliasa ma mocne rytmiczne wsparcie, a po znakomitej solówce na Hammondzie Joachim Mencel przesiada się do fortepianu elektrycznego. Szalony saksofon frazujący z pomocą didżeja puentuje to przebojowe nagranie.

W szybkim tempie zespół wykonuje „Rozkosz i boleść" Przerwy-Tetmajera, a także „Reading Goal" Wilde'a. Rytm drum'n'bass dominuje we „Fraszce (Sen)" Kochanowskiego, kontrastując z prostą melodią.

Instrumentalna „La Nevada" Gila Evansa jest dedykowana Janowi „Ptaszynowi" Wróblewskiemu, który oryginalne nagranie wykorzystuje jako sygnał swojej radiowej audycji „Trzy kwadranse jazzu" w Trójce. Solówka Joachima Mencla i kontrabas Andrzeja Święsa stanowią ozdobę tej pastiszowej interpretacji.

Zespołowa improwizacja w utworze „North Dakota" to popisowa synteza jazzowych harmonii, mieszających się rytmów i klubowych brzmień. „Sing Cuckoo" to album dla tych, którzy nie uznają szufladkowania w muzyce.

Grupie El Greco

założonej siedem lat temu przez pianistę Joachima Mencla przyświeca jazzowy eklektyzm. Mnóstwo tu oryginalnych pomysłów, swoje nuty dorzucają wokalista Jorgos Skolias, DJ Krime, kontrabasista Andrzej Święs i austriacki perkusista Harry Tanschek. Lider gra na organach Hammonda, fortepianie akustycznym i elektrycznym.

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Kultura
Wystawa finalistów Young Design 2025 już otwarta
Kultura
Krakowska wystawa daje niepowtarzalną szansę poznania sztuki rumuńskiej
Kultura
Nie żyje Ewa Dałkowska. Aktorka miała 78 lat
Kultura
„Rytuał”, czyli tajemnica Karkonoszy. Rozmowa z Wojciechem Chmielarzem