O czym opowiadają piosenki z pani nowej płyty?
Tak jak portugalskie fado mówią o „saudade", o tęsknocie za ukochanym, jak i za czymś nieokreślonym. Wspólne dla nich są melancholia, nadzieja, radość. Brazylijczycy potrafią w ujmujący sposób opowiadać o słońcu, niebie, piasku na plaży i oczywiście o miłości. Mimo saudade mają w sobie ogromne pokłady optymizmu.
Kiedy zainteresowała się pani muzyką brazylijską?
Gdy odkryłam album „Getz Gilberto". Są takie chwile, które pamięta się dokładnie i to właśnie jedna z nich. W szkole miałam przyjaciół, z którymi spotykałam się po zajęciach. Graliśmy w karty, dyskutowaliśmy, słuchając przy tym muzyki, czy to z płytoteki rodziców, czy w barze. Któregoś dnia, a miałam wtedy 14 lat, w restauracji usłyszałam Stana Getza, Joao Gilberto i Astrud Gilberto z tej płyty. Co to jest? – zapytałam. To był czas winyli, poprosiłam o okładkę, żeby dowiedzieć się czegoś o artystach. Zobaczyłam nazwiska, które nic mi nie mówiły. Poczułam podświadomy, osobisty związek z tą muzyką, a szczególnie z Joao Gilberto. Jego cichy, stonowany śpiew miał taką intensywność uczuć, że byłam wręcz porażona. Melancholijny głos i gitarowe akordy łączyły się w idealnych proporcjach. Zaczęłam godzinami szukać w sklepie płytowym nagrań Joao Gilberto, a potem innych brazylijskich twórców. Tak odkryłam Elis Reginę, Antonio Carlosa Jobima, Marcosa Valle i wielu innych. Zaczęła się moja wielka przygoda. Ta miłość przetrwała lata i stała się impulsem do nauki języka.
Jaka jest różnica pomiędzy bossa novą z tamtych lat a współczesną Musica Popular Brasileira?
Bossa nova jest tylko jednym ze stylów, nadal obecnym. Brazylia to wielki kraj, ma różne odmiany i rodzaje muzyki. Łączy je określenie: Musica Popular Brasileira, będące wspaniałym tyglem rytmów, harmonii i melodii. Te piosenki opowiadają o sile natury, o kondycji człowieka, potrafią wyrazić uczucia w prosty, uniwersalny sposób i dlatego oddziałują na słuchaczy na całym świecie. Uwielbiam Bebel Gilberto, córkę Joao, która używa różnych motywów, jest łącznikiem pomiędzy dawną bossa novą a współczesnymi nurtami.