Marek Dusza, krytyk jazzowy "Rzeczpospolitej"
Znakomita brytyjska skrzypaczka Rachel Podger wybrała „Perły baroku" - jedenaście utworów włoskich kompozytorów m.in. Girolamo Frescobaldiego, Andrei Gabrielego i Giovaniego Fontany. Na klawesynie i organach barokowych akompaniuje jej Marcin Świątkiewicz, wirtuoz historycznych instrumentów klawiszowych, absolwent Królewskiego Konserwatorium w Hadze i AM w Katowicach. Na teorbie (lutni basowej) gra Daniele Caminiti. Album zachwyca bogactwem harmonii i swobodną wirtuozerią charakterystyczną dla wczesnego baroku. Perfekcyjne nagranie uchwyciło niuanse brzmienia instrumentów dawnych lub ich kopii. Doskonała, relaksująca muzyka na wieczór, można jej słuchać bez końca.
Rachel Podger „Perla Barocca", Channel Classics/CMD, 2014, SACD/CD
W marcu 2007 r. pianista Keitha Jarrett spotkał się z przyjacielem, kontrabasistą Charliem Hadenem w zaciszu swojego domowego studia, by nagrać kilkanaście ulubionych standardów. Cztery lata temu ukazał album „Jasmine" zawierający pierwszą część tej prywatnej sesji. Teraz słuchamy kolejnych dziewięciu utworów, które ukazały się dwa tygodnie przed śmiercią Hadena. Muzycy nie grali razem od 30 lat, połączyło ich ponownie zamiłowanie do melodii i chęć odkrywania piękna nieśmiertelnych kompozycji: „'Round Midnight" Theloniousa Monka, która zabrzmiała tu świeżo i oryginalnie, a „My Ship" Kurta Weila brzmi jak rozmowa przyjaciół. Improwizacje fortepianu i kontrabasu wokół motywu standardu „My Old Flame" wydają się śpiewać operową partię kochanków. Album zamyka „Goodbye" Gordona Jenkinsa, chwytające za serce pożegnanie ze wspaniałymi muzykami, którzy już nigdy razem nie zagrają. To może być jazzowy album roku, ale spodoba się każdemu miłośnikowi intymnych nastrojów w muzyce.
Keith Jarrett/Charlie Haden „Last Dance", ECM/Universal, 2014, CD