"Rzeczpospolita" i "Super Express" przyjazne dla niedowidzących

Widzialni przeprowadzili badania serwisów internetowych ośmiu wydawców prasy codziennej: Gazety Wyborczej, Rzeczpospolitej, Naszego Dziennika, Faktu, Dziennika, Polski the Times, Życia Warszawy i Super Expressu. Zdecydowana większość tytułów nie jest dostępna dla osób niewidomych, niedowidzących i głuchych. Tylko Rzeczpospolita i Super Express uzyskały oceny dobre.

Aktualizacja: 15.01.2010 12:32 Publikacja: 30.12.2009 15:58

Najsłabsze okazały się serwisy Gazety Wyborczej i Życia Warszawy, a witryna Naszego Dziennika wręcz wymyka się klasyfikacji.

Badania zostały podzielone na dwa etapy. Pierwszym było badanie z użytkownikami - osobami niewidomymi, niedowidzącymi i głuchymi. Etap drugi to analiza ekspercka, której przedmiotem było sprawdzenie zgodności kodu źródłowego serwisów z wytycznymi międzynarodowego konsorcjum W3C.

Dla wszystkich serwisów zastosowano jednakowe parametry badań, te same kryteria i skalę ocen. Do testowania serwisów wykorzystano programy czytające Jaws i Window Eyes oraz program powiększający Lunar. Niepełnosprawni testujący przeprowadzili audyt biorąc pod uwagę pięć kluczowych elementów:

- tytuł strony, - poprawne opisy nagłówków, - bezpośrednie czytanie tekstu po kliknięciu na link, - odpowiednio opisane linki, - opisane pola formularzy.

Aby zbadać płynność nawigacji w serwisie oraz jego strukturę konsultanci otrzymali do zrealizowania pięć zadań:

- znajdź adres i telefon redakcji, - odszukaj ostatnią aktualną informację, której bohaterem jest Donald Tusk, - znajdź kto jest redaktorem naczelnym gazety, dziennika, - znajdź formularz kontaktowy, - znajdź dział zawierający opinie, komentarze.

Wszystkie serwisy zawierają błędy i nie są zgodne z wytycznymi W3C, od przypadków skrajnych jak serwis Naszego Dziennika po te, które uzyskały w badaniu najlepsze wyniki - Super Express i Rzeczpospolitą. Najwięcej trudności niepełnosprawnym konsultantom sprawiały nieopisane, bądź opisane nieprawidłowo pola formularzy i nieprecyzyjnie działające wyszukiwarki. Nawigację znacznie utrudniała nieuporządkowana hierarchia nagłówków. Dużym problemem dla osób niewidomych był brak możliwości odczytania tekstu przez program czytający po kliknięciu na link. W żadnym z badanych serwisów informacje i klipy filmowe nie posiadały opisów dla osób głuchych.

[ramka][b]adres serwisu

ilość punktów

ocena[/b]

[link=http:// www.se.pl] www.se.pl[/link]

21

dobra

[link=http:// www.rp.pl] www.rp.pl[/link]

18

dobra

[link=http:// www.polskatimes.pl]www.polskatimes.pl[/link]

17

dostateczna

[link=http://www.efakt.pl]www.efakt.pl[/link]

17

dostateczna

[link=http://www.dziennik.pl]www.dziennik.pl[/link]

16,5

dostateczna

[link=http:// www.zw.com.pl] www.zw.com.pl[/link]

14,5

dostateczna

[link=http://www.gazeta.pl]www.gazeta.pl[/link]

14,5

dostateczna

[link=http://www.naszdziennik.pl]www.naszdziennik.pl[/link]

Najsłabsze okazały się serwisy Gazety Wyborczej i Życia Warszawy, a witryna Naszego Dziennika wręcz wymyka się klasyfikacji.

Badania zostały podzielone na dwa etapy. Pierwszym było badanie z użytkownikami - osobami niewidomymi, niedowidzącymi i głuchymi. Etap drugi to analiza ekspercka, której przedmiotem było sprawdzenie zgodności kodu źródłowego serwisów z wytycznymi międzynarodowego konsorcjum W3C.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Materiał Promocyjny
CPK buduje terminal przyszłości
Kraj
Anulowany wyrok znanego działacza opozycyjnego
Kraj
Czy Polacy chcą sankcji na Izrael? Sondaż nie pozostawia wątpliwości
Kraj
Rafał Trzaskowski o propozycji Karola Nawrockiego: Niech się pan Karol tłumaczy
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Kraj
Cienka granica pomagania uchodźcom. Złoty telefon pogrąża aktywistów z granicy