– Dla resortu obrony narodowej wdrożenie zaleceń komisji Jerzego Millera miało znaczenie priorytetowe. Po półtora roku od ogłoszenia raportu mogę powiedzieć, że formalnie zakończyliśmy wdrażanie zaleceń – powiedział Mroczek portalowi polska-zbrojna.pl.
Przypomniał, że Komisja stwierdziła szereg nieprawidłowości przy realizacji zadań związanych z przewożeniem najważniejszych osób w państwie przez 36 Specjalny Pułk Lotnictwa Transportowego. Na tej podstawie przygotowała 44 zalecenia.
– Choć zalecenia dotyczyły konkretnej jednostki wojskowej, 36 specpułku, my odnieśliśmy je do wszystkich jednostek lotniczych w Siłach Zbrojnych – podkreślił Mroczek.
Dodał, że w wyniku wdrażania zaleceń powstał spójny system przewozu VIP-ów. – Zmienione zostały dwa dokumenty. Pierwszy to porozumienie między kancelariami prezydenta, premiera, Sejmu i Senatu, resortami obrony, spraw zagranicznych i MSW oraz BOR. Drugi jest instrukcją dotyczącą trybu, sposobu i metod przewozu najważniejszych osób w państwie, tzw. instrukcja HEAD – wyjaśnił.
Dodał, że zmodyfikowane zostały też instrukcje i zasady szkolenia personelu latającego, a kontroli stosowania zaleceń ma służyć specjalny system. – Departament Kontroli MON sprawdza, czy jednostki lotnicze wdrożyły zalecenia z raportu – wyjaśnił.