Dzieci piłkę widzą tylko w telewizji

38 proc. polskich rodziców najchętniej czas z dziećmi spędza przed telewizorem

Publikacja: 08.06.2012 20:08

Dzieci piłkę widzą tylko w telewizji

Foto: Fotorzepa, Piotr Nowak pion Piotr Nowak

Artykuł z archiwum "Rzeczpospolitej"

W badaniach ankietowych polscy rodzice podają, że najczęściej ze swoimi dziećmi chodzą na spacery (56 proc.), ale zaraz za nimi do najczęstszych zajęć należy siedzenie przed telewizorem (38 proc.)  - wynika zbadań przeprowadzonych wśród rodziców przez firmę badawczą TNS.

Badania przeprowadzono w różnych krajach europejskich, a te dotyczące Polski są publikowane tuż przed Euro 2012.  - Zawody sportowe sprzyjają zainteresowaniu sportem, bo dzieci mają swoich idoli, interesują się nimi i z nimi identyfikują - mówi dr Dariusz Parzelski, psycholog sportu ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej.

Jednak nic tak nie sprzyja zachęceniu dzieci do uprawiania sportu jak własny przykład rodziców. Tymczasem ten nie jest najlepszy: aż 33 proc. przyznaje, że sportu nie uprawia w ogóle, nawet od czasu do czasu. O wspólnych wycieczkach rowerowych mówi tylko 22 proc. rodziców, z dzieckiem na basen chodzi co dziesiąty. Socjologowie widzą tu pewne zależności: o wspólnych spacerach mówią najczęściej rodzice dzieci, które mają od 4 do 6 lat (77 proc.), wspólne spędzanie czasu przed telewizorem to domena rodziców nastolatków w wieku 14-18 lat. Na wycieczki rowerowe jeżdżą rodzice dzieci z podstawówek.

- Równocześnie rodzice przyznają, że niewiele jest zajęć dających tak dużą satysfakcję jak uprawianie sportu z dziećmi  - dodaje dr Parzelski.  - Oprócz oczywistych korzyści zdrowotnych sport daje szansę na sprawdzenie się, uczy przyjmowania sukcesów i porażek, systematycznej pracy, koleżeństwa - wymienia.

Lekarze alarmują, że w Polsce trzeba traktować sport i aktywność fizyczną jako konieczność. Wśród dzieci rozprzestrzenia się epidemia otyłości, cierpi na nią co piąty chłopiec i co siódma dziewczynka. Wśród dzieci pojawiają się już cukrzyca i nadciśnienie.  - To, jak dziś dzieci spędzają czas, będzie miało wpływ na  ich zdrowie w przyszłości  - tłumaczył "Rz" doc. Tomasz Zdrojewski, kardiolog z Uniwersytetu Medycznego w Gdańsku.

Trend jest fatalny. Osób otyłych przybywa w takim tempie, że jeśli nic się nie zmieni, w 2035 r. połowa Polaków będzie miała nadciśnienie, a otyły będzie co trzeci. Rodaków łatwiej namówić do brania leków niż zmiany trybu życia, a postawy wobec aktywności fizycznej kształtują się właśnie w dzieciństwie.

Lekarze z Centrum Zdrowia Dziecka, którzy badają otyłość wśród dzieci, dodają, że nadmiernej wadze sprzyja umieszczenie telewizora w pokoju dziecka i czas spędzany przed komputerem. Lekarze oceniają, że by uniknąć otyłości, dziecko musi być aktywne fizycznie przez 90 minut dziennie  - wliczając w to drogę na piechotę lub na rowerze do szkoły czy jazdę po szkole np. na rolkach. Problem w tym, że coraz częściej rodzice zawożą do szkoły dziecko samochodem, a główną rozrywką jest telewizor.

Badania dotyczące uprawiania sportu zrobiła firma TNS Pentor. Zlecił je Procter & Gamble, firma która jest sponsorem olimpiady w Londynie. Badania przeprowadzono w różnych krajach

Artykuł z archiwum "Rzeczpospolitej"

W badaniach ankietowych polscy rodzice podają, że najczęściej ze swoimi dziećmi chodzą na spacery (56 proc.), ale zaraz za nimi do najczęstszych zajęć należy siedzenie przed telewizorem (38 proc.)  - wynika zbadań przeprowadzonych wśród rodziców przez firmę badawczą TNS.

Pozostało 91% artykułu
Kraj
Były dyrektor Muzeum Historii Polski nagrodzony
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kraj
Podcast Pałac Prezydencki: "Prezydenta wybierze internet". Rozmowa z szefem sztabu Mentzena
Kraj
Gala Nagrody „Rzeczpospolitej” im. J. Giedroycia w Pałacu Rzeczpospolitej
Kraj
Strategie ochrony rynku w obliczu globalnych wydarzeń – zapraszamy na webinar!
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kraj
Podcast „Pałac Prezydencki”: Co zdefiniuje kampanię prezydencką? Nie tylko bezpieczeństwo