- prawa odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa - art. 38a ustawy o prawach konsumenta.
Czytaj także: Nowe prawa konsumentów. Zobacz, co się zmieni
Tym samym przedsiębiorcę będącego osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą wpisaną w CEIDG nie będą wiązały m.in. zapisy umowne nieuzgodnione z nim indywidualnie, jeżeli kształtują jego prawa i obowiązki w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami, rażąco naruszając jego interesy, przy czym nie dotyczy to postanowień określających główne świadczenia stron, w tym cenę lub wynagrodzenie, jeżeli zostały sformułowane w sposób jednoznaczny. Przedsiębiorca powinien jednak każdorazowo dokładnie zbadać czy zachodzą przesłanki do zastosowania ochrony konsumenckiej. Ustawodawca zastosował w tym zakresie pewne wyjątki, np. pozostawił możliwość ograniczenia lub wyłączenia rękojmi wobec takich podmiotów. Co więcej, przepisów art. 385[5], art. 556[4], art. 556[5] i art. 576[5] kodeksu cywilnego w zakresie omawianej ochrony konsumenckiej nie stosuje się do umów zawartych przed dniem 1 czerwca 2020 roku.
Przesłanką niezbędną do zastosowania przez przedsiębiorcę komentowanych zmian jest ustalenie zawodowego charakteru zawieranej pomiędzy przedsiębiorcami umowy, z których przynajmniej jeden jest osobą fizyczną zarejestrowaną w CEIDG. Oznacza to, że umowa nie może dotyczyć dziedziny, w której specjalizuje się dany przedsiębiorca. Przedsiębiorca będzie bowiem traktowany jak konsument jedynie przy zawieraniu umów, których nie zawiera w ramach dokonywanych czynności wynikających z przedmiotu działalności gospodarczej. Ustalenie czy dana czynność ma charakter zawodowy będzie odbywać się m.in. w oparciu o kody PKD wpisane w Centralną Ewidencję i Informację o Działalności Gospodarczej.
Przykładowo, jeżeli osoba fizyczna prowadzi działalność gospodarczą w postaci warsztatu samochodowego i dokona zakupu drukarki, wówczas możemy uznać że korzysta z prawa ochrony konsumenckiej, albowiem zawiera umowę w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, jednakże zakupione artykuły nie służą jej do celów zawodowych, wynikających z przedmiotu działalności uwzględnionego w rejestrze CEIDG.
Z nowej ochrony konsumenckiej nie będą mogli skorzystać przedsiębiorcy inni niż osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą wpisaną do CEIDG, co oznacza że pozostałe formy prawne prowadzenia działalności gospodarczej (spółka jawna, komandytowa, partnerska, z ograniczoną odpowiedzialnością itd.) podlegają wyłączeniu z ochrony. Jest to ważne, albowiem o ile założeniem dokonywanych zmian jest poprawa sytuacji prawnej drobnych przedsiębiorców, tak ustawodawca zupełnie pominął przy udzielaniu przedmiotowej ochrony przedsiębiorców niebędących osobami fizycznymi np. często występujące w obrocie gospodarczym niewielkie rodzinne spółki jawne.