Diagnozę problemu Rzecznik przedstawił w raporcie opublikowanym pod koniec lipca br. Przypomniał swoje stanowisko, że przepis art. 49 ust. 1 ustawy o kredycie konsumenckim należy rozumieć w ten sposób, że w przypadku wcześniejszej spłaty kredytu konsumenckiego następuje obniżenie wszystkich kosztów takiego kredytu, niezależnie od ich charakteru i niezależnie od tego, kiedy koszty te zostały faktycznie poniesione przez kredytobiorcę. Redukcja ta ma charakter proporcjonalny, tj. odnosi się do okresu od dnia faktycznej spłaty kredytu do dnia ostatecznej spłaty określonej w umowie.
Stanowisko Rzecznika potwierdził wyrok Trybunału Sprawiedlwiości UE w sprawie Lexitor z 11 września 2019 r. (C-383/18), a następnie uchwała Sądu Najwyższego z 12 grudnia 2019 r. (III CZP 45/19). Jednak choć od wydania stanowiska Rzecznika upłynęły 4 lata, a od wyroku TSUE ponad rok, nadal notowane są naruszenia przepisów ustawy o kredycie konsumenckim. Wobec niektórych banków Rzecznik wystąpił nawet z pozwami do sądów.
– W mojej ocenie zachodzi konieczność współpracy podmiotów, w których obszarze zainteresowania leży ta problematyka. Postanowiłem wystąpić z inicjatywą powołania grupy roboczej ds. wzmocnienia ochrony konsumenta w tym obszarze. Jej celem będzie wypracowanie wspólnego stanowiska eliminującego pojawiające się problemy praktyczne – wyjaśnia dr hab. Mariusz Jerzy Golecki.
Pierwsze spotkanie grupy planowane jest w ciągu kilku najbliższych tygodni.