Reklama
Rozwiń

Turysta musi się wyraźnie zgodzić na przekazanie jego danych innej firmie

Klient biura podróży przy podpisywaniu umowy musi mieć możliwość wyboru, czy chce udostępnić swoje dane osobowe innemu podmiotowi albo przekazać je za granicę

Publikacja: 05.07.2007 01:01

Tak wynika z ustawy o ochronie danych osobowych (DzU z 2002 r. nr 101, poz. 926 ze zm.). Naruszyło ją jedno z biur podróży. W swoim zgłoszeniu uczestnictwa w wycieczce nie zamieszczało osobnej klauzuli zgody na przetwarzanie danych osobowych.

Zgłoszenie było tak sformułowane, że miało stanowić jednocześnie zgodę na przetwarzanie danych klienta w celach marketingowych i handlowych, a nawet na ich udostępnienie osobom trzecim i przekazanie za granicę w celach, w których dane te zostały zebrane. Podpisujący formularz klient miał się też zgadzać na przetwarzanie danych innych osób, które zgłaszał.

Klauzula była nieprecyzyjna, bo nie wiadomo było, czy chodziło o zgodę na wykorzystanie do celów marketingowych produktów turystycznych, czy też usług innych podmiotów.

Tymczasem ustawa wymaga, aby zgoda na przetwarzanie danych osobowych nie była dorozumiana z oświadczenia woli o innej treści. Nie wolno też odbierać zgody na przetwarzanie danych od osoby, której te dane nie dotyczą. Taką zgodę wolno wyrazić tylko zainteresowanemu - inaczej jest ona bezskuteczna.

Gdy dane mają być przetwarzane w celach marketingowych produktów lub usług innych podmiotów, trzeba przewidzieć możliwość wyboru innej decyzji, niezależnej od zgody dawanej biuru podróży.

Takie same zasady obowiązują, gdy dane mają trafić do państw trzecich (czyli poza Unię Europejską, Islandię, Norwegię i Liechtenstein).

Dlatego Michał Serzycki, generalny inspektor ochrony danych osobowych, nakazał biuru zmianę formularza.

Tak wynika z ustawy o ochronie danych osobowych (DzU z 2002 r. nr 101, poz. 926 ze zm.). Naruszyło ją jedno z biur podróży. W swoim zgłoszeniu uczestnictwa w wycieczce nie zamieszczało osobnej klauzuli zgody na przetwarzanie danych osobowych.

Zgłoszenie było tak sformułowane, że miało stanowić jednocześnie zgodę na przetwarzanie danych klienta w celach marketingowych i handlowych, a nawet na ich udostępnienie osobom trzecim i przekazanie za granicę w celach, w których dane te zostały zebrane. Podpisujący formularz klient miał się też zgadzać na przetwarzanie danych innych osób, które zgłaszał.

W sądzie i w urzędzie
Nowa funkcja w mObywatelu. Przyda się na starość
Prawo drogowe
Trudniej będzie zdać egzamin na prawo jazdy. Wchodzi w życie "prawo Klimczaka"
Prawo w Polsce
Ponad pół tysiąca głosów na Nawrockiego przypisanych niesłusznie Trzaskowskiemu
Edukacja i wychowanie
Jakie są najlepsze uczelnie w Polsce? Opublikowano ranking Perspektywy 2025
Zawody prawnicze
Ranking kancelarii prawniczych 2025. Znamy zwycięzców