Reklama

Pisemna umowa najlepiej zabezpieczy prawa klienta

Brak cenników, utrudnianie reklamacji, złe oznaczenia towarów i formularze umów łamiące prawa konsumentów - to najczęstsze grzechy polskich firm usługowych

Publikacja: 21.07.2007 01:01

Tak wynika z raportu Inspekcji Handlowej, która sprawdziła 260 punktów usługowych (głównie fryzjerów, szewców, pralnie, zakłady fotograficzne i serwisy samochodowe). Aż w 40 proc. firm inspektorzy stwierdzili jakieś nieprawidłowości.

Bohdan Szamota z Głównego Inspektoratu Inspekcji Handlowej podkreśla, że podstawowy problem to brak dokładnych przepisów dotyczących prawie wszystkich rodzajów usług. - Zagadnienia te reguluje ogólnie kodeks cywilny. Tylko kilka profesji ma precyzyjne regulacje, np. pośrednicy w obrocie nieruchomościami - mówi. Różne działania, które mogłyby podnieść poziom ochrony konsumenta, np. rejestrowanie reklamacji, dokładne wyceny robocizny itp., nie są wymagane przez przepisy. - Trudno karać za brak czegoś, skoro stan taki nie jest sprzeczny z prawem. Wolny rynek nie jest w stanie uregulować wszystkiego. Teraz konkurencji praktycznie nie ma, bo brakuje fachowców - mówi Szamota.

Przepisy ocenach określają, że usługodawca powinien mieć cennik umieszczony w widocznym miejscu. Tymczasem wiele zakładów w ogóle go nie ma, a jeśli już jest, to praktycznie niewidoczny.

Zastrzeżenia budzą też umowy. Są w nich niedozwolone klauzule. Jedna z pralni zastrzegała, że reklamacje przyjmuje się tylko w dniu odbioru. Punkt wideofilmowania żądał zaś od klienta, aby odpowiadał za ewentualne szkody w mieniu poniesione przez jego pracowników podczas kręcenia filmów.

Małgorzata Cieloch, rzecznik Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, podkreśla, że klienci nie powinni rezygnować z zawierania pisemnych umów kuszeni niższą ceną. - Nie myślą, co będzie w razie kłopotów, a wtedy bez pisemnej umowy znacznie trudniej dochodzić swoich praw - ostrzega. Podobnie jest, gdy zatrudniamy budowlańców zza wschodniej granicy.

Reklama
Reklama

Pisemna umowa to również szansa, aby dokładnie określić wszystkie szczegóły. - Nie precyzujemy, co zamawiamy, a potem jesteśmy niezadowoleni ze sposobu wykonania, użytych materiałów, detali itp. - mówi pani rzecznik. Można tego uniknąć, gdy określi się to w umowie.

Jeśli mamy problem z reklamacją usługi, to pomocy możemy szukać u powiatowych rzeczników konsumentów (w największych miastach są też miejscy rzecznicy).

- Wielu ludzi myśli, że wizyta w biurze rzecznika to strata czasu. Mylą się - mówi Małgorzata Cieloch. Przekonuje, że dużo spraw jest dosyć prostych i można je szybko załatwić. Warto też zadzwonić na specjalną infolinię prowadzoną przez Stowarzyszenie Konsumentów Polskich. Infolinia (której patronem prasowym jest "Rz") działa pod numerem 0 800 800 008. O nierzetelnym zakładzie usługowym można też zawiadomić lokalną komórkę Inspekcji Handlowej.

[ramka][b]Pamiętaj[/b]

> Cena powinna być podana dokładnie, abyśmy wiedzieli, ile finalnie zapłacimy za usługę. Musi zawierać również podatek od towarów i usług (VAT).

> Przy ważniejszych usługach, jak remont, wymiana okien, czyszczenie kominów, serwis samochodu itp., powinniśmy żądać umowy pisemnej. Musi się w niej znaleźć m.in. cena, zakres świadczonych usług, termin wykonania. Pisemna umowa ułatwia złożenie reklamacji i będzie atutem w sądzie w razie sporu z fachowcem.

Reklama
Reklama

> Jeśli dajemy jakieś pieniądze fachowcowi, ustalmy (na piśmie), że to będzie zadatek, a nie zaliczka. Dzięki korzystniejszym przepisom w jego interesie będzie wywiązanie się z umowy, bo gdy od niej odstąpimy, możemy żądać zwrotu podwójnej kwoty zadatku.

> Mamy dziesięć dni na odstąpienie od umowy bez podania przyczyny, gdy zawarliśmy ją z osobą chodzącą po domach albo zamówiliśmy usługę przez telefon.

> Faktura wystawiona przez nas jako konsumentów, mimo że nie powiększy kosztów uzyskania przychodu, może być w rezultacie lepsza niż taka na firmę. Korzystniejszy jest bowiem np. tryb reklamacyjny. [/ramka]

Samorząd i administracja
Znamy wyniki egzaminu na urzędnika mianowanego. „Przełamaliśmy barierę niemożności"
Prawo w Polsce
Czy można zagrodzić jezioro? Wody Polskie wyjaśniają
Prawo dla Ciebie
Zamieszanie z hybrydowym manicure. Klienci zestresowani. Eksperci wyjaśniają
Za granicą
Ryanair nie poleci do Hiszpanii? Szykuje się strajk pracowników. Jest stanowisko przewoźnika
Prawo drogowe
Będzie podwyżka opłat za badania techniczne aut. Wiceminister podał kwotę
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama