Handlowcy powinni poprawić swoje reklamy

Sklepy nie mogą wprowadzać potencjalnych klientów w błąd, np. szeroko reklamować towaru, którego w rzeczywistości jest tylko kilka sztuk. Nowe przepisy zakażą stosowania wielu powszechnych dziś chwytów marketingowych

Aktualizacja: 24.08.2007 12:26 Publikacja: 24.08.2007 01:01

Czego zakazuje nowa ustawa

Czego zakazuje nowa ustawa

Foto: Nieznane

Tak wynika z ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, której ostateczną wersję przyjął w czwartek Sejm.

-Ustawa powinna przynieść korzyści całej gospodarce, bo wyeliminuje z rynku nieuczciwe firmy, które jednak działają zgodnie z prawem - deklaruje Elżbieta Anders z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Marek Radwański, rzecznik praw konsumentów w powiecie poznańskim, podkreśla, że ustawa pomoże ścigać wiele do tej pory bezkarnych praktyk firm. Opowiada o konsumentce, która wygrała darmowe pobyty w znanych miejscach. Okazało się, że choć noclegi rzeczywiście miała gratis, to musiała płacić ok. 50 zł od osoby dziennie za jedzenie, którego wykupienie było obowiązkowe. - Teraz takie praktyki zostaną na szczęście zabronione -mówi Radwański.

Sklepy nie będą też mogły organizować szeroko reklamowanych tzw. wielkich otwarć, podczas których w promocji zaoferują tylko po kilka sztuk przecenionych produktów. Ilość takiego towaru musi być proporcjonalna np. do skali kampanii reklamowej. Nie będzie wolno również zapowiadać wyprzedaży pod pozorem zamknięcia sklepu, jeśli potem do niego niedojdzie. W ustawie znajdziemy cały katalog działań zabronionych (niektóre z nich opisujemy w infografice).

Nowa ustawa przenosi na firmy ciężar dowodu, że stosowana przez nie praktyka nie wprowadza w błąd.

- To korzystne dla konsumentów, bo dotychczas trudno było im udowodnić nieuczciwość sklepu w sądzie - mówi Elżbieta Anders.

- Firmy może to uwikłać w wieloletnie bezzasadne spory sądowe z klientami - podkreśla Katarzyna Urbańska z departamentu prawnego Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan. Dlatego cieszy się, że roszczenia przedawniają się już po trzech, a nie po dziesięciu latach, jak pierwotnie przewidywał projekt.

Ustawa zacznie obowiązywać po trzech miesiącach od opublikowania jej w Dzienniku Ustaw, czyli jeszcze przed Bożym Narodzeniem. -To dobrze, że przedsiębiorcy mają kilka miesięcy na przygotowanie się do przestrzegania nowych przepisów - podsumowuje Urbańska.

Masz pytanie do autora, e-mail: m.kosiarski@rzeczpospolita.pl

Tak wynika z ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, której ostateczną wersję przyjął w czwartek Sejm.

-Ustawa powinna przynieść korzyści całej gospodarce, bo wyeliminuje z rynku nieuczciwe firmy, które jednak działają zgodnie z prawem - deklaruje Elżbieta Anders z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Ubezpieczenia i odszkodowania
Rekordowe odszkodowanie dla pacjenta. Miał operację kolana, wypisano go bez nogi
Prawo karne
Czy Mieszko R. brał substancje psychoaktywne? Są wyniki badań
Prawo w Polsce
Jak zmienić miejsce głosowania w wyborach prezydenckich 2025?
Prawo drogowe
Ważny wyrok dla kierowców i rowerzystów. Chodzi o pierwszeństwo
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem