Urząd Transportu Kolejowego przygotował informacje na temat możliwości zwrotów biletów i odszkodowań za opóźnienia.
Zrezygnowałem z podróży w związku z zagrożeniem chorobą COVID-19, jakie prawa mi przysługują? Czy dostanę zwrot całej kwoty za bilet?
Przepisy nie regulują w sposób bezpośredni postępowania przewoźników w przypadku chęci zwrotu przez pasażerów biletów w sytuacji pandemii, jaka obecnie zaistniała. Sytuacja zagrożenia epidemicznego w Polsce może być traktowana jako swego rodzaju siła wyższa, która wystąpiła w sposób nagły i nieprzewidziany. Pasażer może ubiegać się o zwrot pełnej kwoty biletu lub potrąconego już odstępnego na drodze pisemnej reklamacji kierowanej do przewoźnika. Każda sprawa rozpatrywana jest indywidualnie.
Co do zasady w przypadku biletów opłaconych gotówką w kasach i biletomatach zwroty następują niezwłocznie. W przypadku biletów opłaconych kartą – należność wraca na konto, z którym powiązana jest karta płatnicza, zwykle w terminie do 3 dni roboczych. W przypadku biletów zwracanych na drodze reklamacyjnej – zwrot następuje w terminie określonym w decyzji reklamacyjnej przewoźnika, którą powinien wysłać podróżnemu do 30 dni od daty wpływu reklamacji.