Reklama
Rozwiń

Klient może oświadczyć, że nie życzy sobie reklam

Każdy ma prawo się sprzeciwić wykorzystaniu swoich danych w celach marketingowych

Publikacja: 29.05.2008 02:53

Klient może oświadczyć, że nie życzy sobie reklam

Foto: Fotorzepa/Michał Walczak

Tak wynika z interpretacji wydanej przez generalnego inspektora ochrony danych osobowych. Odpowiada on na wątpliwości jednego z klientów banków.

Ustawa o ochronie danych osobowych (DzU z 2002 r. nr 101, poz. 926 ze zm.)

pozwala w art. 32 ust. 1 pkt 8, by osoba, której dotyczą dane, wniosła sprzeciw wobec ich przetwarzania w celach marketingowych albo przekazywania innym podmiotom. Po wniesieniu sprzeciwu dalsze przetwarzanie danych przez administratora (w tym wypadku – bank) jest niedopuszczalne.

Nie oznacza to jednak, że administrator usuwa jej dane. Może on pozostawić w swoim zbiorze imię i nazwisko, adres oraz numer PESEL, aby uniknąć ponownego wykorzystania danych sprzeciwiającej się temu osoby.

Do zgłoszenia sprzeciwu nie jest wymagana forma pisemna, ważne jest jedynie, aby administrator go otrzymał. Nie trzeba też ujawniać przyczyn jego wniesienia.

Warto pamiętać, że Stowarzyszenie Marketingu Bezpośredniego prowadzi też specjalny rejestr osób, które nie życzą sobie, aby ich skrzynki pocztowe i e-mailowe były zasypywane reklamami. To tzw. lista Robinsona istniejąca od 1996 r. Ten zbiór danych jest zarejestrowany w GIODO. Korzystają z niego członkowie SMB, aby nie wysyłać reklam osobom, które sobie tego nie życzą. Ci, którzy chcą trafić do rejestru, muszą jedynie wypełnić pisemny wniosek z imieniem, nazwiskiem, adresem, kodem pocztowym i własnoręcznym podpisem.

Zgłoszenie sprzeciwu nie oznacza jednak, że z naszych skrzynek znikną wszystkie ulotki, bo zakaz wysyłania reklam dotyczy tylko firm zrzeszonych w SMB, a ponadto od 23 sierpnia br. we wszystkich budynkach mieszkalnych powinny już być nowe skrzynki pocztowe. Ma to ułatwić zostawianie korespondencji przez innych operatorów niż Poczta Polska, ale dzięki temu roznoszący tzw. druki bezadresowe (czyli głównie ulotki reklamowe) będą mogli je bez większych trudności umieszczać w naszych skrzynkach.

Tak wynika z interpretacji wydanej przez generalnego inspektora ochrony danych osobowych. Odpowiada on na wątpliwości jednego z klientów banków.

Ustawa o ochronie danych osobowych (DzU z 2002 r. nr 101, poz. 926 ze zm.)

Pozostało jeszcze 88% artykułu
W sądzie i w urzędzie
Nowa funkcja w mObywatelu. Przyda się na starość
Prawo drogowe
Trudniej będzie zdać egzamin na prawo jazdy. Wchodzi w życie "prawo Klimczaka"
Prawo w Polsce
Ponad pół tysiąca głosów na Nawrockiego przypisanych niesłusznie Trzaskowskiemu
Edukacja i wychowanie
Jakie są najlepsze uczelnie w Polsce? Opublikowano ranking Perspektywy 2025
Zawody prawnicze
Ranking kancelarii prawniczych 2025. Znamy zwycięzców