Reklama
Rozwiń
Reklama

Klient może oświadczyć, że nie życzy sobie reklam

Każdy ma prawo się sprzeciwić wykorzystaniu swoich danych w celach marketingowych

Publikacja: 29.05.2008 02:53

Klient może oświadczyć, że nie życzy sobie reklam

Foto: Fotorzepa/Michał Walczak

Tak wynika z interpretacji wydanej przez generalnego inspektora ochrony danych osobowych. Odpowiada on na wątpliwości jednego z klientów banków.

Ustawa o ochronie danych osobowych (DzU z 2002 r. nr 101, poz. 926 ze zm.)

pozwala w art. 32 ust. 1 pkt 8, by osoba, której dotyczą dane, wniosła sprzeciw wobec ich przetwarzania w celach marketingowych albo przekazywania innym podmiotom. Po wniesieniu sprzeciwu dalsze przetwarzanie danych przez administratora (w tym wypadku – bank) jest niedopuszczalne.

Nie oznacza to jednak, że administrator usuwa jej dane. Może on pozostawić w swoim zbiorze imię i nazwisko, adres oraz numer PESEL, aby uniknąć ponownego wykorzystania danych sprzeciwiającej się temu osoby.

Do zgłoszenia sprzeciwu nie jest wymagana forma pisemna, ważne jest jedynie, aby administrator go otrzymał. Nie trzeba też ujawniać przyczyn jego wniesienia.

Reklama
Reklama

Warto pamiętać, że Stowarzyszenie Marketingu Bezpośredniego prowadzi też specjalny rejestr osób, które nie życzą sobie, aby ich skrzynki pocztowe i e-mailowe były zasypywane reklamami. To tzw. lista Robinsona istniejąca od 1996 r. Ten zbiór danych jest zarejestrowany w GIODO. Korzystają z niego członkowie SMB, aby nie wysyłać reklam osobom, które sobie tego nie życzą. Ci, którzy chcą trafić do rejestru, muszą jedynie wypełnić pisemny wniosek z imieniem, nazwiskiem, adresem, kodem pocztowym i własnoręcznym podpisem.

Zgłoszenie sprzeciwu nie oznacza jednak, że z naszych skrzynek znikną wszystkie ulotki, bo zakaz wysyłania reklam dotyczy tylko firm zrzeszonych w SMB, a ponadto od 23 sierpnia br. we wszystkich budynkach mieszkalnych powinny już być nowe skrzynki pocztowe. Ma to ułatwić zostawianie korespondencji przez innych operatorów niż Poczta Polska, ale dzięki temu roznoszący tzw. druki bezadresowe (czyli głównie ulotki reklamowe) będą mogli je bez większych trudności umieszczać w naszych skrzynkach.

Tak wynika z interpretacji wydanej przez generalnego inspektora ochrony danych osobowych. Odpowiada on na wątpliwości jednego z klientów banków.

Ustawa o ochronie danych osobowych (DzU z 2002 r. nr 101, poz. 926 ze zm.)

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Reklama
Nieruchomości
Budowa domów i mieszkań na nowych zasadach. Co się zmieni w 2026 roku?
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Sądy i trybunały
RPO nie zostawia suchej nitki na projekcie resortu Waldemara Żurka
Prawo dla Ciebie
Sąd: wlewy z witaminy C i kurkuminy to nie jest żadne leczenie
Nieruchomości
Mieszkańcy zapłacą od kilograma śmieci. Jest nowy projekt rządu
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Dane osobowe
Sąd: szpital zapłaci słoną karę za kamery ukryte w zegarach
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama