Tak wynika z interpretacji wydanej przez generalnego inspektora ochrony danych osobowych. Odpowiada on na wątpliwości jednego z klientów banków.
Ustawa o ochronie danych osobowych (DzU z 2002 r. nr 101, poz. 926 ze zm.)
pozwala w art. 32 ust. 1 pkt 8, by osoba, której dotyczą dane, wniosła sprzeciw wobec ich przetwarzania w celach marketingowych albo przekazywania innym podmiotom. Po wniesieniu sprzeciwu dalsze przetwarzanie danych przez administratora (w tym wypadku – bank) jest niedopuszczalne.
Nie oznacza to jednak, że administrator usuwa jej dane. Może on pozostawić w swoim zbiorze imię i nazwisko, adres oraz numer PESEL, aby uniknąć ponownego wykorzystania danych sprzeciwiającej się temu osoby.
Do zgłoszenia sprzeciwu nie jest wymagana forma pisemna, ważne jest jedynie, aby administrator go otrzymał. Nie trzeba też ujawniać przyczyn jego wniesienia.