Reklama

Deweloperzy ukarani za nierzetelność

Nie wolno w reklamach zachwalać produktu ani usługi jako zatwierdzonych przez urzędników lub polecanych przez ekspertów, jeśli nie jest to prawda

Publikacja: 30.12.2008 07:14

Deweloperzy ukarani za nierzetelność

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

Podkreśla to Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który nałożył 7 tys. zł kary na Polski Związek Firm Deweloperskich (PZFD). Chodziło o katalog-załącznik do kodeksu dobrych praktyk PZFD opublikowany w Internecie w grudniu 2007 r.

Związek określił w nim zasady umowy deweloperskiej. W reklamie tego katalogu PZFD ogłaszał, że uzyskał on akceptację UOKiK, co było niezgodne z prawdą. Urzędnicy zaakceptowali tylko stworzony wcześniej kodeks dobrych praktyk, ale nie dodany do niego katalog.

Zdaniem UOKiK podanie tej nieprecyzyjnej informacji miało znaczenie dla konsumentów przy wyborze kontrahenta, tym bardziej że katalog zawierał kontrowersyjne zapisy, m.in. o możliwości zmiany powierzchni mieszkania.

[b]Teraz związek musi umieścić decyzję prezesa UOKiK na swojej stronie internetowej na sześć miesięcy, a jej sentencję ogłosić w gazetach[/b].

UOKiK powołał się na obowiązującą już ponad rok [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=238605]ustawę o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (DzU z 2007 r. nr 171, poz. 1206 ze zm.)[/link]. Ustawa uznaje za wprowadzanie w błąd m.in. rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji.

Reklama
Reklama

Art. 7 pkt 3 ustawy przewiduje, że [b]nieuczciwą praktyką rynkową w każdych okolicznościach jest wprowadzanie w błąd poprzez twierdzenie, że kodeks dobrych praktyk został zatwierdzony przez organ publiczny lub inny organ, jeśli jest to niezgodne z prawdą[/b].

UOKiK przytoczył też sondaż TNS OBOP, z którego wynika, że 44 proc. konsumentów nie odróżnia, które informacje w reklamach są prawdziwe.

Inne sprawy toczone w UOKiK na podstawie nowych przepisów to badania kampanii "Zamykamy Żabki". Nie chodziło o likwidację sklepów (o czym myślało wielu klientów), ale o sejfy w kształcie żab, które były nagrodami w loterii na dziesiąta rocznicę działania sieci. Ta sprawa jeszcze trwa, ale PTK Centertel został ukarany 800 tys. zł kary za prowadzoną podczas zeszłego Bożego Narodzenia kampanię "Bliskość tworzy święta". Firma nawiązywała w reklamach do tematyki i symboliki bożonarodzeniowej, a jednocześnie nie można było w okresie świątecznym korzystać z tych promocyjnych usług. Michał Kosiarski

Podkreśla to Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który nałożył 7 tys. zł kary na Polski Związek Firm Deweloperskich (PZFD). Chodziło o katalog-załącznik do kodeksu dobrych praktyk PZFD opublikowany w Internecie w grudniu 2007 r.

Związek określił w nim zasady umowy deweloperskiej. W reklamie tego katalogu PZFD ogłaszał, że uzyskał on akceptację UOKiK, co było niezgodne z prawdą. Urzędnicy zaakceptowali tylko stworzony wcześniej kodeks dobrych praktyk, ale nie dodany do niego katalog.

Reklama
W sądzie i w urzędzie
Nowa usługa w aplikacji mObywatel. Pięć razy w miesiącu za darmo
Materiał Promocyjny
W poszukiwaniu nowego pokolenia prezesów: dlaczego warto dbać o MŚP
Sądy i trybunały
Tak koalicja 15 października „przejmie” Trybunał Konstytucyjny. Jest zapowiedź
Praca, Emerytury i renty
Emerytury bezdzietnych kobiet. Czy petycja ma szansę zmienić prawo?
Prawo drogowe
Prawo jazdy po 65. roku życia. Będą nowe przepisy w Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Zawody prawnicze
Zakaz używania tytułu i bez presji załatwiania zastępstwa na urlopie. Będą nowe przepisy o adwokaturze
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama