Bez takich badań obietnice, że schudniemy bez żadnych skutków ubocznych lub efektu jojo mogą wprowadzać konsumentów w błąd. Tak uznał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) i ukarał za takie praktyki firmę PPH EldexMedical ImportExport promującą „Zielarnię Ojca Klimuszki". Decyzja o 5600 zł kary nie jest ostateczna, firma może odwołać się do sądu.
Z reklam wynikało, że kuracje Ojca Klimuszko to sprawdzony sposób na osiągnięcie wymarzonej sylwetki. Miały mieć maksymalną skuteczność. „Chudniesz w zgodzie z naturą bez żadnych skutków ubocznych ani efektu jojo" - głosiły reklamy w gazetach. Zdaniem UOKiK, sugerując się tym sloganem reklamowym konsument mógł odnieść wrażenie, że spożywanie reklamowanych produktów prowadzi do istotnego spadku masy jego ciała oraz uchroni go przed ponownym przytyciem. Tymczasem Instytut Żywności i Żywienia (w swojej opinii sporządzonej na potrzeby tej sprawy) uznał, że [b]właściwości poszczególnych składników środków odchudzających nie oznaczają, że takie samo działanie będzie miał produkt gotowy[/b]. Deklarowane działanie suplementów diety powinno więc być potwierdzone specjalistycznymi badaniami.
Dlatego też, zdaniem UOKiK, przeciętny konsument nie posiadając fachowej wiedzy na temat działania składników produktu, podejmuje decyzję o zakupie na podstawie informacji przekazywanych w reklamie. Zastrzeżenia urzędników wzbudził też brak uprzedzenia o prawie do odstąpienia od umowy w terminie 10 dni (bo preparaty sprzedawano wysyłkowo).