Reklama

Najpierw podpisanie nowej umowy

Konsument musi o zmianie sprzedawcy poinformować swojego lokalnego dystrybutora

Publikacja: 06.05.2010 04:10

Najpierw podpisanie nowej umowy

Foto: www.sxc.hu

Red

Gdy już zdecydowaliśmy się na konkretnego sprzedawcę prądu, najpierw musimy z nim podpisać umowę sprzedaży. Co do zasady powinna ona wejść w życie z dniem wygaśnięcia umowy z dotychczasowym kontrahentem. To zagwarantuje ciągłość dostaw energii.

Następnie trzeba wypowiedzieć umowę sprzedaży dotychczasowemu sprzedawcy. Może w naszym imieniu zrobić to także nowa firma. Zdarza się, że konsument miał umowę kompleksową, która obejmowała warunki sprzedaży energii i świadczenia usługi dystrybucji. W takim przypadku musi wypowiedzieć taką poszerzoną umowę.

Kolejnym krokiem będzie zawarcie umowy o świadczenie usługi dystrybucji energii z operatorem systemu dystrybucji. Kontrakt taki podpisuje się na czas nieokreślony i po kolejnej zmianie sprzedawcy nie ma konieczności wypowiadania go i ponownego podpisywania. Jednocześnie odbiorca prądu informuje swojego dystrybutora o zawarciu nowej umowy sprzedaży. Teraz pozostają do wykonania już tylko czynności techniczne. Niezbędne jest dokonanie przez operatora systemu dystrybucyjnego odczytu licznika w gospodarstwie domowym. Zdarza się też, że w zależności od wielkości zużycia energii zmiana sprzedawcy wymaga dostosowania układu pomiarowo-rozliczeniowego. Koszty takiego dostosowania układu ponosi właściciel układu, czyli OSD.

Niektóre firmy oferują konsumentom kompleksową usługę zmiany sprzedawcy prądu. Jeżeli tak jest w naszym regionie, to wystarczy wypełnić wniosek o zawarcie umowy sprzedaży i przesłać go do sprzedawcy. On powinien odesłać druki niezbędnych dokumentów i pełnomocnictwa. Procedura taka jest znacznie korzystniejsza dla konsumenta, gdyż pozwala na to, by sprzedawca w jego imieniu wypowiedział dotychczasową umowę, ułatwił podpisanie umowy sprzedaży energii, zgłosił operatorowi zmianę sprzedawcy, zweryfikował dane i informacje, zawarł umowę o świadczenie usług dystrybucji, zlecił odczyt licznika.

[ramka]

Reklama
Reklama

[b]Ważna czynność – odczyt licznika[/b]

Przy zmianie sprzedawcy energii konieczne jest odczytanie licznika rejestrującego zużycie prądu. Celem odczytu jest umożliwienie rozliczenia się z naszym starym sprzedawcą. Odczytu licznika powinien dokonać lokalny dystrybutor w dniu wejścia w życie nowej umowy sprzedaży. Stan licznika lokalny dystrybutor przekazuje staremu oraz nowemu sprzedawcy. Na tej podstawie stary sprzedawca przygotowuje końcowe rozliczenie zużycia prądu.

Przepisy pozwalają, by lokalny dystrybutor dokonał odczytu maksymalnie do piątego dnia po dniu zmiany sprzedawcy. Dniem zmiany sprzedawcy energii jest dzień wejścia w życie nowej umowy sprzedaży. Wówczas rozpoczyna się kupowanie energii od naszego nowego sprzedawcy.

Odczytu licznika w gospodarstwie domowym dokonuje się bezpośrednio. W przyszłości w przypadku wdrożenia smart metering, czyli inteligentnych liczników, wszystkie odczyty będą realizowane na odległość. Problem odczytu licznika zniknie wówczas naturalnie. [/ramka]

[ramka]

[b]Pomoc Urzędu[/b]

Reklama
Reklama

Urząd Regulacji Energetyki uruchomił Centrum Informacji dla Odbiorców Energii – Jak zmienić sprzedawcę.

W celu umożliwienia łatwiejszego i tańszego dostępu do telefonicznych porad na poziomie lokalnym Centrum działa w każdym z oddziałów terenowych urzędu. W 2009 roku za pośrednictwem Centrum Informacji eksperci URE udzielili około pół tysiąca porad, wskazówek i wyjaśnień dotyczących procedur i uregulowań prawnych związanych ze zmianą sprzedawcy prądu. W przypadku trudności ze zmianą sprzedawcy konsument może też skorzystać z pomocy rzecznika odbiorców paliw i energii.

Pytania i prośby o interwencję do rzecznika odbiorców paliw i energii można przesłać pocztą na adres: Urząd Regulacji Energetyki, ul. Chłodna 64, 00-872 Warszawa, z dopiskiem: Rzecznik odbiorców paliw i energii; e-mailem na adres: rzecznik.odbiorcow@ure.gov.pl; nr tel. rzecznika: 22 66 16 220. [/ramka]

Gdy już zdecydowaliśmy się na konkretnego sprzedawcę prądu, najpierw musimy z nim podpisać umowę sprzedaży. Co do zasady powinna ona wejść w życie z dniem wygaśnięcia umowy z dotychczasowym kontrahentem. To zagwarantuje ciągłość dostaw energii.

Następnie trzeba wypowiedzieć umowę sprzedaży dotychczasowemu sprzedawcy. Może w naszym imieniu zrobić to także nowa firma. Zdarza się, że konsument miał umowę kompleksową, która obejmowała warunki sprzedaży energii i świadczenia usługi dystrybucji. W takim przypadku musi wypowiedzieć taką poszerzoną umowę.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Reklama
Praca, Emerytury i renty
„Lewaków i morderców nienarodzonych nie zatrudniamy”. Sąd o dyskryminacji przy rekrutacji
Prawo rodzinne
Sąd Najwyższy wydał ważny wyrok dla konkubentów. Muszą się rozliczyć jak po rozwodzie
Prawo w Polsce
Kiedy można zmienić kategorię wojskową? Oto jak wygląda procedura
Prawo w Polsce
W tych miejscach lepiej nie zbierać grzybów. Kary za złamanie przepisów są wysokie
Konsumenci
Przełomowe orzeczenie SN w sprawie frankowiczów. Wyrok TSUE nie zmieni rozliczeń z bankami
Reklama
Reklama