Prawo telekomunikacyjne pozwala operatorom świadczenie niektórych usług uzależnić od wcześniejszego uiszczenia kaucji albo zawarcia umowy na warunkach gorszych niż standardowe. Dopuszczalne jest to jednak tylko w określonych przypadkach. Wskazuje je art. 57 ust. 2 – 3 prawa telekomunikacyjnego.

Z przepisu tego wynika, że dostawca usług może uzależnić zawarcie umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych, w tym o zapewnienie przyłączenia do sieci, od dostarczenia przez użytkownika końcowego dokumentów potwierdzających możliwość wykonania zobowiązania wobec dostawcy usług wynikającego z umowy. Dostawca może także uzależnić zawarcie umowy od pozytywnej oceny wiarygodności płatniczej osoby zainteresowanej jej zawarciem. Sprowadza się to do sprawdzenia danych osoby zainteresowanej nabyciem usługi w Biurze Informacji Gospodarczych (BIG). Do rejestru tego trafiają dane osób zadłużonych (oczywiście pod określonymi warunkami, np. wysokość zadłużenia  nie może wynosić mniej niż 200 zł). Jeżeli taka weryfikacja wypadnie dla zainteresowanego usługą niekorzystnie, to firma telekomunikacyjna może odmówić zawarcia umowy, określić inne niż standardowe warunki umowy albo też uzależnić jej podpisanie od wpłacenia kaucji.