Warto pamiętać, że zaliczka jest kwotą wpłaconą na poczet przyszłych należności i nie stanowi, jak np. zadatek formy zabezpieczenia wykonania umowy, a jedynie część ceny.
W razie należytego wykonania umowy zaliczka podlega zaliczeniu na poczet należnego świadczenia, w przeciwnym wypadku konsument może domagać się jej zwrotu i naprawienia szkody. Do zaliczki nie stosuje się wskazanych w kodeksie cywilnym zasad dotyczących przepadku zadatku lub obowiązku jego zwrotu w podwójnej wysokości.
Konsument, który dokonał wpłaty może odstąpić od umowy i żądać zwrotu świadczeń. Nie ma podstaw również do zatrzymania części zaliczki przez biuro. Takie roszczenie mogłoby mieć jedynie podstawę, gdyby przedsiębiorca dokonał przygotowań lokalu itp. a rezygnacja naraziłaby go na szkodę i koszty. Taką szkodę musiałby jednak udowodnić i nie mogłoby przy tym dojść do potrącenia bez zgody.
Zapis regulaminu stanowiący, iż zaliczka przepada lub jej cześć jest przykładem klauzuli niedozwolonej, a co za tym idzie nie wiąże konsumenta.
Zgodnie z k.c w razie wątpliwości uważa się, że niedozwolonymi postanowieniami umownymi są te, które w szczególności wyłączają obowiązek zwrotu konsumentowi uiszczonej zapłaty za świadczenie nie spełnione w całości lub części, jeżeli konsument zrezygnuje z zawarcia umowy lub jej wykonania.