Reklama
Rozwiń
Reklama

Pasażerowie statków lepiej chronieni przez prawo

Podróżny zyska prawo do rezygnacji z rejsu i zwrotu pieniędzy, gdy statek spóźni się półtorej godziny.

Publikacja: 20.03.2013 07:56

To jedna ze zmian, jakie przewiduje projekt zmian w ustawach dotyczących praw podróżujących drogą morską i drogą wodną śródlądową.  Przygotowało go Ministerstwo Transportu, a zmiany wczoraj zaakceptowała Rada Ministrów.

Zgodnie z  propozycjami   zwrot pieniędzy będzie należał się pasażerom także wtedy, gdy podróż została odwołana. Dlatego podróżni, którzy odstąpią od umowy i zażądają zwrotu pieniędzy, gdy odwołano ich podróż albo gdy statek spóźnił się 90 minut, pieniądze otrzymają w ciągu siedmiu dni. Obecnie prawo odstąpienia od umowy  uzyskują dopiero wtedy, gdy statek pasażerski spóźni się trzy dni, a inny statek siedem dni.

Projekt określa także, że reklamacje pasażerów powinien w pierwszej kolejności rozpatrywać przewoźnik bądź operator rejsu. Gdy roszczenia konsumenta za rejs morski nie zostaną uwzględnione, będzie mógł on skierować skargę do dyrektora urzędu morskiego  wyznaczonego w rozporządzeniu przez ministra gospodarki.

Adwokat Zbigniew Kruger wskazuje, że w dotychczasowym stanie prawnym kodeks morski nie regulował kwestii odpowiedzialności przewoźnika za szkody wynikłe z opóźnienia przewozu pasażera i jego bagażu.

– W razie niedotrzymania rozkładu rejsu z powodu okoliczności, za które odpowiadał przewoźnik, mógł on ponosić odpowiedzialność za szkodę na ogólnych zasadach odpowiedzialności kontraktowej (art. 471 w zw. z art. 472 kodeksu cywilnego) – tłumaczy Zbigniew Kruger. Dodaje, że zmiana prawa nie spowoduje utraty prawa pasażerów do dochodzenia przed sądem odszkodowania za szkodę na zasadach ogólnych.

Reklama
Reklama

Do rozpatrzenia skarg dotyczących podróży statkami po rzekach czy po jeziorach właściwy będzie wskazany przez ministra transportu dyrektor żeglugi śródlądowej. Ponadto przewoźnicy, jak i operatorzy narażą się na kary za nierespektowanie praw pasażerów. Sankcje mogą także grozić firmom turystycznym, które   między innymi organizują rejsy statkami i naruszą przy tym prawa konsumentów. Tak może być, gdy odmówią  dokonania rezerwacji z  powodu   niepełnosprawności turysty. Takimi sprawami i karami  dla firm zajmie się marszałek województwa.

etap legislacyjny: trafi do prac w Sejmie

To jedna ze zmian, jakie przewiduje projekt zmian w ustawach dotyczących praw podróżujących drogą morską i drogą wodną śródlądową.  Przygotowało go Ministerstwo Transportu, a zmiany wczoraj zaakceptowała Rada Ministrów.

Zgodnie z  propozycjami   zwrot pieniędzy będzie należał się pasażerom także wtedy, gdy podróż została odwołana. Dlatego podróżni, którzy odstąpią od umowy i zażądają zwrotu pieniędzy, gdy odwołano ich podróż albo gdy statek spóźnił się 90 minut, pieniądze otrzymają w ciągu siedmiu dni. Obecnie prawo odstąpienia od umowy  uzyskują dopiero wtedy, gdy statek pasażerski spóźni się trzy dni, a inny statek siedem dni.

Reklama
Sądy i trybunały
Waldemar Żurek ujawnia projekt reformy KRS. Liczy na poparcie prezydenta
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Nieruchomości
Można już składać wnioski o bon ciepłowniczy. Ile wynosi i komu przysługuje?
Służby mundurowe
W 2026 roku wojsko wezwie nawet 235 tys. osób. Kto jest na liście?
Nieruchomości
Przełom w sprawie działki pod CPK. Co skłoniło Piotra Wielgomasa do jej zwrotu
Materiał Promocyjny
Osiedle Zdrój – zielona inwestycja w sercu Milanówka i… Polski
Nieruchomości
Rząd kończy z patologiami w spółdzielniach mieszkaniowych. Oto, co chce zmienić
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama