Pasażerowie statków lepiej chronieni przez prawo

Podróżny zyska prawo do rezygnacji z rejsu i zwrotu pieniędzy, gdy statek spóźni się półtorej godziny.

Publikacja: 20.03.2013 07:56

To jedna ze zmian, jakie przewiduje projekt zmian w ustawach dotyczących praw podróżujących drogą morską i drogą wodną śródlądową.  Przygotowało go Ministerstwo Transportu, a zmiany wczoraj zaakceptowała Rada Ministrów.

Zgodnie z  propozycjami   zwrot pieniędzy będzie należał się pasażerom także wtedy, gdy podróż została odwołana. Dlatego podróżni, którzy odstąpią od umowy i zażądają zwrotu pieniędzy, gdy odwołano ich podróż albo gdy statek spóźnił się 90 minut, pieniądze otrzymają w ciągu siedmiu dni. Obecnie prawo odstąpienia od umowy  uzyskują dopiero wtedy, gdy statek pasażerski spóźni się trzy dni, a inny statek siedem dni.

Projekt określa także, że reklamacje pasażerów powinien w pierwszej kolejności rozpatrywać przewoźnik bądź operator rejsu. Gdy roszczenia konsumenta za rejs morski nie zostaną uwzględnione, będzie mógł on skierować skargę do dyrektora urzędu morskiego  wyznaczonego w rozporządzeniu przez ministra gospodarki.

Adwokat Zbigniew Kruger wskazuje, że w dotychczasowym stanie prawnym kodeks morski nie regulował kwestii odpowiedzialności przewoźnika za szkody wynikłe z opóźnienia przewozu pasażera i jego bagażu.

– W razie niedotrzymania rozkładu rejsu z powodu okoliczności, za które odpowiadał przewoźnik, mógł on ponosić odpowiedzialność za szkodę na ogólnych zasadach odpowiedzialności kontraktowej (art. 471 w zw. z art. 472 kodeksu cywilnego) – tłumaczy Zbigniew Kruger. Dodaje, że zmiana prawa nie spowoduje utraty prawa pasażerów do dochodzenia przed sądem odszkodowania za szkodę na zasadach ogólnych.

Do rozpatrzenia skarg dotyczących podróży statkami po rzekach czy po jeziorach właściwy będzie wskazany przez ministra transportu dyrektor żeglugi śródlądowej. Ponadto przewoźnicy, jak i operatorzy narażą się na kary za nierespektowanie praw pasażerów. Sankcje mogą także grozić firmom turystycznym, które   między innymi organizują rejsy statkami i naruszą przy tym prawa konsumentów. Tak może być, gdy odmówią  dokonania rezerwacji z  powodu   niepełnosprawności turysty. Takimi sprawami i karami  dla firm zajmie się marszałek województwa.

etap legislacyjny: trafi do prac w Sejmie

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów