Z zakupów w sieci zawsze można zrezygnować

Można zrezygnować z zakupu na odległość, nawet gdy odbiór jest osobisty

Publikacja: 30.06.2013 14:00

Z uwagi na szczególny charakter umowy sprzedaży przez Internet sprzedawca będący profesjonalnym podm

Z uwagi na szczególny charakter umowy sprzedaży przez Internet sprzedawca będący profesjonalnym podmiotem musi poinformować kupującego o możliwości odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni.

Foto: www.sxc.hu

Pan Józef zamówił w sklepie internetowym sprzęt RTV, jednak na stronie wybrał opcję – odbiór osobisty w oddziale firmy - pod wskazanym adresem. Transakcja została zapisana w systemie sklepu a obsługa potwierdziła przyjęcie zamówienia.

Mężczyzna umówił się, iż odbiór sprzętu i zapłata nastąpi dwa dni później. W międzyczasie przeglądał oferty innych sklepów i znalazł w jednym z nich korzystniejszą. Zadzwonił do sklepu, gdzie wcześniej złożył zamówienie i poinformował, że rezygnuje z zakupu.

Sprzedawca jednak nie chciał słyszeć o rezygnacji i kazał mu stawić się w sklepie po odbiór sprzętu i zapłatę. Konsument przygotował oświadczenie, iż odstępuje od umowy zakupu towaru na odległośc, które zamierzał doręczyć sprzedawcy osobiście.

Sprzedawca poinformował go, iż odbiór sprzętu i zapłata za niego ma zostać dokonana w siedzibie przedsiębiorstwa - zatem nie podstaw do odstąpienia od umowy na odległość.

Co powinien zrobić Pan Józef?

Należy wręczyć przedsiębiorcy pismo o odstąpieniu od umowy, lub wysłać pocztą na jego adres, listem poleconym, za potwierdzeniem odbioru, sporządzając wcześniej kopię, w celach dowodowych.

Warto w nim wskazać, iż zgodnie z art. 66 § 1 kodeksu cywilnego oświadczenie drugiej stronie woli zawarcia umowy stanowi ofertę, jeśli określa istotne postanowienia tej umowy (informacje handlowe podane na stronie internetowej). Ponadto zgodnie z art. 60 §1 k.c. oświadczenie woli złożone innej osobie, jest złożone z chwilą gdy doszło do niej w taki sposób, że mogła zapoznać się z jego treścią. Natomiast oferta złożona w postaci elektronicznej wiąże składającego, jeśli druga strona niezwłocznie potwierdzi jej otrzymanie (art. 66 ¹ § 1 k.c.).

Do zawarcia umowy przez Pana Józefa doszło w chwili potwierdzenia przez przedsiębiorcę przyjęcia zamówienia, a odbyło się to za pomocą środka do porozumiewania się na odległość – Internetu.

Zgodnie z art. 7 ust. 1, w związku z art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. Nr 22, poz. 271, z późn. zm.), konsument który zawarł umowę na odległość, może od niej odstąpić bez podania przyczyn, składając stosowne oświadczenie na piśmie w terminie dziesięciu dni.

Pan Józef zamówił w sklepie internetowym sprzęt RTV, jednak na stronie wybrał opcję – odbiór osobisty w oddziale firmy - pod wskazanym adresem. Transakcja została zapisana w systemie sklepu a obsługa potwierdziła przyjęcie zamówienia.

Mężczyzna umówił się, iż odbiór sprzętu i zapłata nastąpi dwa dni później. W międzyczasie przeglądał oferty innych sklepów i znalazł w jednym z nich korzystniejszą. Zadzwonił do sklepu, gdzie wcześniej złożył zamówienie i poinformował, że rezygnuje z zakupu.

W sądzie i w urzędzie
Nowa funkcja w mObywatelu. Przyda się na starość
Prawo drogowe
Trudniej będzie zdać egzamin na prawo jazdy. Wchodzi w życie "prawo Klimczaka"
Praca, Emerytury i renty
Część seniorów dostanie w lipcu dwa przelewy. Zasady wypłaty renty wdowiej
Zawody prawnicze
Ranking kancelarii prawniczych 2025. Znamy zwycięzców
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Prawo w Polsce
Głosy Trzaskowskiego przypisane Nawrockiemu. „To nie jest jakaś wielka tragedia"