Reklama

Travelist naruszył prawa konsumentów, teraz przyzna im po 50 zł

Klienci Travelist.pl nie mieli jasności, od kogo kupują noclegi lub inne usługi. Prezes UOKiK zobowiązał spółkę do zmian oraz "zadośćuczynienia" konsumentom, którzy zgłosili reklamację.

Publikacja: 18.06.2024 14:55

Travelist naruszył prawa konsumentów, teraz przyzna im po 50 zł

Foto: Adobe Stock

dgk

To efekt kontroli przestrzegania obowiązującej od półtora roku unijnej dyrektywy Omnibus, która zwiększa ochronę konsumentów w cyfrowym świecie. Dyrektywa  wprowadziła m.in. rozszerzone obowiązki formacyjne platform handlowych. Okazało się, że ze spełnieniem jej wymogów miał kłopot Travelist.pl  — serwis prezentujący najlepsze na rynku oferty turystyczne, umożliwiający  rezerwację noclegów, atrakcji, transportu oraz innych usług i produktów turystycznych.

Travelist.pl nie informował bezpośrednio i w widocznym miejscu, że prezentuje oferty pochodzące od przedsiębiorców,  nie określał jak podzielone są obowiązki związane z realizacją umowy między platformą a wystawiającym ofertę. Dostęp do tych informacji był utrudniony i mogły one być niezrozumiałe dla użytkowników. A z perspektywy konsumentów były to dane kluczowe, by ustalić przysługujące im prawa i np. sprawdzić, do kogo zwrócić się z reklamacją czy w razie problemów z dokonaniem płatności.

-  Użytkownicy platform handlowych powinni móc znaleźć istotne z punktu widzenia zawieranej umowy informacje bez konieczności przeszukiwania wielu zakładek i domyślania się, o co chodzi w kierowanym do nich komunikacie – mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Prezes Urzędu zobowiązał spółkę do zmiany miejsca publikacji i treści komunikatów przekazywanych w serwisie, tak aby użytkownicy mogli do nich trafić intuicyjnie, już z poziomu strony głównej. Teraz strona Travelist.pl bezpośrednio wskazuje, że prezentowane oferty pochodzą od przedsiębiorców, którzy są stroną umowy i są odpowiedzialni za jej wykonanie, zaś platforma odpowiada za funkcjonalność serwisu Travelist.pl, w tym możliwość dokonywania rezerwacji i płatności oraz wystawiania opinii w serwisie.

Reklama
Reklama

Ale to nie wszystko. Konsumenci, którzy zgłosili reklamację dotyczącą niedopełnienia przez Travelist obowiązków informacyjnych, otrzymają od spółki środki w wysokości 50 zł do wykorzystania w serwisie Travelist.pl. Użytkownicy platformy, którzy jeszcze tego nie zrobili, mogą złożyć reklamację w ciągu 30 dni od momentu, w którym spółka indywidualnie poinformuje ich o decyzji Prezesa UOKiK.

Prezes UOKiK podkreśla,  że nie była to jedyna interwencja w sprawie przestrzegania obowiązku informacyjnego wynikającego z dyrektywy Omnibus. Swoje działania już zmienili  lub zadeklarowali wprowadzenie modyfikacji dostawcy takich platform jak Glovo, Uber Eats, Pyszne.pl, Wolt, Bolt Food, Aliexpress, Wakacje.pl, FREE NOW, Uber, Bolt, Facebook, Morele.net, Empik, Triverna.pl, Amazon czy Allegro. Prezes UOKiK prowadzi również dwa postępowania, w których postawił zarzuty przedsiębiorcom – Zalando i Booking.

Czytaj więcej

Travelist: To nieprawda, że nie słuchamy uwag UOKiK-u. Wdrażamy Omnibusa
Prawo w Polsce
Prezydent Karol Nawrocki przygotował własną ustawę łańcuchową. Co zawiera?
Nieruchomości
Zapadł wyrok, który otwiera drogę do odszkodowań za stare słupy
Zawody prawnicze
Adwokaci i radcy wykluczeni z walnych w spółdzielniach. Prezes NRA interweniuje
Praca, Emerytury i renty
Aż cztery zmiany w grudniu 2025. Nowy harmonogram wypłat 800 plus
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Sądy i trybunały
Sąd Najwyższy obalił zasadę prawną i uderzył w europejskie trybunały
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama