Napraw zamiast kupować nowe. Europosłowie przyjęli ważne stanowisko

Konsumenci będą mieć prawo do naprawy produktów po wygaśnięciu gwarancji. Będzie to dotyczyć na przykład pralek, odkurzaczy, smartfonów i rowerów.

Publikacja: 21.11.2023 13:39

Napraw zamiast kupować nowe. Europosłowie przyjęli ważne stanowisko

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Parlament Europejski przyjął we wtorek stanowisko negocjacyjne w sprawie nowych środków, które mają zapewnić konsumentom prawo do naprawy produktów. Celem jest zmniejszenie marnotrawstwa wiążącego się z kupowaniem coraz to nowych produktów oraz ograniczenie ilości odpadów.

Za przyjęciem stanowiska było 590 posłów, 15 głosowało przeciw, kolejnych 15 wstrzymało się od głosu. Parlament Europejski będzie musiał uzgodnić ostateczny tekst z rządami państw członkowskich UE. 

Nie tylko pralki i telewizory

Projekt przepisów o prawie do naprawy m.in pralek, telewizorów, smartfonów zaproponowała w marcu Komisja Europejska. Nowe przepisy miałyby zobowiązać sprzedawców do bezpłatnej naprawy produktu w ciągu 24-miesięcznego okresu gwarancji, jeśli koszt naprawy nie przewyższa kosztu wymiany, a także do zapewnienia możliwości napraw produktów przez okres od pięciu do 10 lat po sprzedaży. 

Przepisy dotyczą też lodówek, zmywarek, odkurzaczy, produktów do przechowywania danych, a także sprzętu spawalniczego, które już teraz muszą być naprawiane zgodnie z obowiązującym prawem UE. W tekście uzgodnionym przez posłów znalazły się również rowery, które obecnie nie podlegają obowiązkowi naprawialności, choć są często naprawiane.

Gwarancja dłuższa po naprawie

Zgodnie z proponowanymi przepisami w okresie gwarancji prawnej sprzedawcy będą musieli priorytetowo traktować naprawę, jeśli jej koszt jest niższy niż koszt wymiany towaru lub równy temu kosztowi. Wyjątek stanowi sytuacja, gdy naprawa jest niewykonalna lub niedogodna dla konsumenta. Posłowie proponują też, aby rozszerzyć okres gwarancji prawnej o rok od momentu naprawy produktu.

Konsumenci będą mieć prawo do naprawy produktów po wygaśnięciu gwarancji. Będzie to dotyczyć na przykład pralek, odkurzaczy, smartfonów i rowerów. Posłowie PE chcą, żeby konsumenci chętniej wybierali naprawę produktów. Dlatego na czas naprawy producenci powinni zapewniać urządzenia zastępcze. Jeśli naprawa jest niemożliwa, konsument powinien dostać w zamian odnowiony produkt.

Czytaj więcej

Nowe prawo w UE: sprzedawcy naprawią zamiast wymieniać na nowe

Ułatwić samodzielną naprawę

Konsumentów zniechęcają wysokie koszty napraw. Często też nie mają dostępu do usług naprawy lub pewne cechy produktu uniemożliwiają jego naprawę. Parlament chce, aby nieautoryzowane serwisy naprawcze i użytkownicy końcowi mieli dostęp do części zamiennych w rozsądnej cenie oraz instrukcji naprawy.  

Mają też powstać platformy online, na których konsumenci mogliby sprawdzić, gdzie w ich okolicy znajdują się punkty napraw (na przykład kawiarenki naprawcze) lub miejsca, w których mogą kupić odnowione produkty. Posłowie chcą, żeby naprawy były bardziej przystępne cenowo i atrakcyjne. W związku z tym proponują bony na naprawy i inne zachęty finansowe z krajowych funduszy na naprawy.

- Ludzie chcą wydłużyć żywotność swoich urządzeń, ale często jest to zbyt kosztowne lub trudne. Przyjęliśmy szereg środków, aby zachęcić konsumentów do wyboru naprawy zamiast wymiany, ze szczególnym naciskiem na wspieranie niezależnych warsztatów i ustanowienie zachęt finansowych. Oczekujemy, że Rada wkrótce przyjmie swoje stanowisko, abyśmy mogli rozpocząć negocjacje w celu przekształcenia tych środków w prawo i utorowania drogi dla gospodarki europejskiej o rzeczywistym obiegu zamkniętym - powiedział po głosowaniu sprawozdawca René Repasi (S&D, NIemcy).

Przedstawiciele Parlamentu będą musieli wynegocjować ostateczny tekst z przedstawicielami krajów UE tj.  Radą. Rada ma przyjąć stanowisko negocjacyjne w tej sprawie 22 listopada. Pierwsze spotkanie negocjacyjne zaplanowano na 7 grudnia.  Repasi wyraził nadzieję, że negocjacje zakończą się  w lutym, aby nowe przepisy mogły wejść w życie przed wyborami parlamentarnymi w UE w czerwcu.

Parlament Europejski przyjął we wtorek stanowisko negocjacyjne w sprawie nowych środków, które mają zapewnić konsumentom prawo do naprawy produktów. Celem jest zmniejszenie marnotrawstwa wiążącego się z kupowaniem coraz to nowych produktów oraz ograniczenie ilości odpadów.

Za przyjęciem stanowiska było 590 posłów, 15 głosowało przeciw, kolejnych 15 wstrzymało się od głosu. Parlament Europejski będzie musiał uzgodnić ostateczny tekst z rządami państw członkowskich UE. 

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo dla Ciebie
Ministerstwo wydało ważny komunikat. Chodzi o studia online
Nieruchomości
Więcej drewna i mniejsze odległości między budynkami? Zmiany w prawie budowlanym
Nieruchomości
Droga konieczna dla wygody sąsiada? Ważny wyrok SN ws. służebności
Podatki
Dla kogo stawka 8,5 proc. ryczałtu? Ważny wyrok NSA
ZUS
Wielki pożar centrum handlowego w Warszawie. ZUS wydał specjalny komunikat