Telekomy będą musiały chronić przed niechcianymi połączeniami

Blokowanie połączeń głosowych i SMS-ów nękających odbiorców, podszywających się pod instytucje lub wyłudzających dane w celu przestępstwa będzie dla firm telekomunikacyjnych obowiązkiem.

Publikacja: 14.02.2023 19:09

Telekomy będą musiały chronić przed niechcianymi połączeniami

Foto: Adobe Stock

Tak mówi przyjęty we wtorek przez rząd projekt ustawy o zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej, który wprowadza nowe obowiązki wobec podmiotów będących przedsiębiorstwem w rozumieniu art. 2 pkt. 27 prawa telekomunikacyjnego.

Telekomy mają walczyć z generowaniem sztucznego ruchu, smishingiem, CLI spoofingiem czy nieuprawnioną zmianą informacji adresowej. Dostawcy poczty elektronicznej dla co najmniej 500 tys. użytkowników lub podmiotów publicznych mają stosować mechanizm uwierzytelnienia.

Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej będzie prowadził wykaz numerów służących wyłącznie do odbierania połączeń głosowych. Wniosek o wpis numeru do wykazu będą mogły złożyć podmioty z sektora finansów publicznych, banki, instytucje ubezpieczeniowe. Dotyczy to także numerów telefonów wykorzystywanych przez firmy np. na potrzeby biura obsługi klientów lub infolinii.

W terminie trzech miesięcy od wejścia w życie ustawy ma zostać uruchomiony system teleinformatyczny służący do przekazywania wzorców wiadomości o charakterze smishingu (wyłudzania danych). Komendant główny policji, prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej i przedsiębiorcy telekomunikacyjni mieliby podłączyć się do tego systemu w terminie trzech miesięcy.

– Przestępcy wraz z rozwojem technologii wzbogacają swoje metody o np. podszywanie się pod głos i wizerunek – wyjaśnia Marcin Maruszczak, partner w Kancelarii YLS. Zanim dojdzie do oszustwa, osoby te robią rozpoznanie, wybierają ofiarę, profilują przez wyłudzone dane i dokonują przestępstwa.

Przestępcy mogą się podszywać pod numer zaufanych instytucji i dzwonić z rzekomo prawdziwego numeru. W ten sposób mogą próbować m.in. nakłonić swoją ofiarę do niekorzystnego dla nich działania (spoofing).

Innym zagrożeniem są fałszywe SMS. Oszuści próbują nakłonić do ujawnienia danych osobowych, informacji o karcie kredytowej, czy zainfekować urządzenie (smishing).

Jak mówi mec. Maruszaczak, projekt ustawy nie jest doskonały, ale chyba w tym zakresie nigdy nie może być.

– Ale to i tak krok w dobrą stronę. Ważna jest edukacja. Nie bójmy się odmówić telemarketerom odpowiedzi, że nie potwierdzamy tożsamości, bowiem nie podajemy danych. W sytuacji trudnej, wyłudzenia danych finansowych, osobowych czy zastraszania, najlepiej konsultować się z ekspertami. Niestety, żadna ustawa nas przed tym nie uchroni – mówi prawnik.

Etap legislacyjny: trafi do Sejmu

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów