Tak mówi przyjęty we wtorek przez rząd projekt ustawy o zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej, który wprowadza nowe obowiązki wobec podmiotów będących przedsiębiorstwem w rozumieniu art. 2 pkt. 27 prawa telekomunikacyjnego.
Telekomy mają walczyć z generowaniem sztucznego ruchu, smishingiem, CLI spoofingiem czy nieuprawnioną zmianą informacji adresowej. Dostawcy poczty elektronicznej dla co najmniej 500 tys. użytkowników lub podmiotów publicznych mają stosować mechanizm uwierzytelnienia.
Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej będzie prowadził wykaz numerów służących wyłącznie do odbierania połączeń głosowych. Wniosek o wpis numeru do wykazu będą mogły złożyć podmioty z sektora finansów publicznych, banki, instytucje ubezpieczeniowe. Dotyczy to także numerów telefonów wykorzystywanych przez firmy np. na potrzeby biura obsługi klientów lub infolinii.
W terminie trzech miesięcy od wejścia w życie ustawy ma zostać uruchomiony system teleinformatyczny służący do przekazywania wzorców wiadomości o charakterze smishingu (wyłudzania danych). Komendant główny policji, prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej i przedsiębiorcy telekomunikacyjni mieliby podłączyć się do tego systemu w terminie trzech miesięcy.
– Przestępcy wraz z rozwojem technologii wzbogacają swoje metody o np. podszywanie się pod głos i wizerunek – wyjaśnia Marcin Maruszczak, partner w Kancelarii YLS. Zanim dojdzie do oszustwa, osoby te robią rozpoznanie, wybierają ofiarę, profilują przez wyłudzone dane i dokonują przestępstwa.