Postępowania w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów dotyczą spółek Polski Prąd z Warszawy i Multimedia Polska Energia z Gdyni. Sprzedając energię elektryczną, obie zawierają z klientami umowy poza lokalem przedsiębiorstwa, za pośrednictwem akwizytorów odwiedzających konsumentów w domach. I to akwizytorzy mieli wprowadzać konsumentów w błąd informując ich, że reprezentują dotychczasowego sprzedawcę energii elektrycznej, a celem ich wizyty nie jest podpisanie nowej umowy tylko np. wypełnienie ankiety czy sprawdzenie licznika energii elektrycznej.
– Wielu konsumentów nie zdawało sobie sprawy z tego, że składając podpis na podsuwanych im dokumentach zawiera umowę z nowym sprzedawcą energii elektrycznej – wyjaśnia Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Zgodnie z prawem każdy przedsiębiorca ma obowiązek, w sposób jasny i zrozumiały, poinformować konsumenta o swojej tożsamości i o celu, w jakim kontaktuje się z konsumentem (np. propozycja zawarcia umowy).
W opinii UOKiK przekonanie o tym, że ma się do czynienia z dotychczasowym sprzedawcą energii może mieć duży wpływ na decyzję o skorzystaniu z oferty przedsiębiorcy, a wprowadzanie w tym celu w błąd konsumentów jest uznawane za niezgodną z prawem nieuczciwą praktykę rynkową.
UOKiK sprawdza też, czy sprzedawcy energii nie naruszyli praw konsumentów do odstąpienia od umowy. Zgodnie z prawem od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa konsument może odstąpić bez podawania przyczyny w ciągu 14 dni od jej zawarci. Tymczasem ze skarg wpływających do UOKiK wynika m.in., że przedstawiciele spółek Polski Prąd i Multimedia Polska Energia nie informowali swoich klientów o tym prawie i nie przekazywali im wzoru oświadczenia o odstąpieniu od takiej umowy. To również praktyki niezgodne z prawem, ponieważ utrudniają albo nawet uniemożliwiają konsumentom skorzystanie z prawa do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa.