Reklama

#RZECZoPRAWIE - Konrad Kacprzak: pierwszy w Polsce pozew grupowy przeciwko Volkswagenowi

30 tys. zł za każdy pojazd objęty aferą, czyli wyposażony w system manipulujący poziomem emisji spalin domaga się

Aktualizacja: 03.10.2016 16:23 Publikacja: 03.10.2016 14:52

Konrad Kacprzak

Konrad Kacprzak

Foto: rp.pl

O pierwszym w Polsce pozwie zbiorowym przeciwko Volkswagenowi Anna Wojda rozmawiała z Konradem Kacprzakiem z Kancelarii Prawnej Świeca i Wspólnicy. To ta Kancelaria złożyła w ubiegłym tygodniu pozew w imieniu właścicieli aut marki Volkswagen. Czego się domaga?

- Domagamy się 30 tys. zł za każdy pojazd objęty aferą, czyli wyposażony w system manipulujący poziomem emisji spalin. Kwota ta została ustalona przez zespół rzeczoznawców i wskazuje jaki jest koszt naprawy samochodu, czyli doprowadzenia tlenków azotu do poziomu zgodnego z normami bez spadku możliwości technicznych samochodu – mówił Konrad Kacprzak.

Jak poinformował, grupa poszkodowanych, którzy wytoczyli powództwo zbiorowe obecnie liczy 54 osoby , ale do kancelarii zgłosiło się już blisko 2 tys. osób, z czego blisko tysiąc może zostać objęta pozwem. Pozostali będą dochodzić roszczeń w oddzielnych pozwach przeciwko producentom pozostałych marek grupy Volkswagen, czyli Seat, Audi i Skoda.

Jak autorzy pozwu grupowego  chcą przekonać sąd do swoich racji?

- Sam pozew ma 66 stron. Dowody z dokumentów to kolejnych kilkaset stron. Planujemy powołać świadków, m.in. prezesa zarządu Volkswagen AG. Uważamy, że Volkswagen AG dopuścił się czynu niedozwolonego, ponieważ wprowadził na rynek wadliwe samochody, w których emisja spalin wielokrotnie przekracza normy. Zrobił to w pełni świadomie. Dlatego odpowiada za to, ze finalny konsument czy przedsiębiorca doznał szkody, gdyż posiada produkt inny niż zamierzał kupić – powiedział Konrad Kacprzak.

Reklama
Reklama

Jego zdaniem akcja serwisowa, którą ogłosił  Volkswagen nie da oczekiwanych rezultatów, gdyż w jej wyniku spadnie emisja spalin, ale też osiągi samochodu, moc silnika.

W ocenie Konrada Kacprzaka postępowanie sądowe z pozwu grupowego przeciwko Volkswagenowi ma szansę zakończyć się w I instancji po ok. dwóch latach.  A jakie są korzyści z przystąpienia do pozwu grupowego? To niższe koszty sądowe np.  możliwość grupowego przeprowadzenia dowodu z kosztownych ekspertyz. Także opłata sądowa będzie dla uczestników postępowania grupowego niższa - wyniesie 600 zł od osoby, a gdyby występowali z pozwem indywidualnie zapłaciliby 1500 zł.

Konrad Kacprzak w #RZECZoPRAWIE:

Prawo w Polsce
Prezydent Karol Nawrocki przygotował własną ustawę łańcuchową. Co zawiera?
Nieruchomości
Zapadł wyrok, który otwiera drogę do odszkodowań za stare słupy
Zawody prawnicze
Adwokaci i radcy wykluczeni z walnych w spółdzielniach. Prezes NRA interweniuje
Praca, Emerytury i renty
Aż cztery zmiany w grudniu 2025. Nowy harmonogram wypłat 800 plus
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Sądy i trybunały
Sąd Najwyższy obalił zasadę prawną i uderzył w europejskie trybunały
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama