W ubiegłym roku przytrafiło się to 2 tys. konsumentów w Europie, którzy zgłosili takie przypadki do Europejskich Centrów Konsumenckich służących pomocą w kwestiach związanych z podróżami i zakupami transgranicznymi.
W odpowiedzi na gwałtowny wzrost liczby skarg dotyczących wynajmu samochodów Komisja Europejska i krajowe organy ochrony konsumentów podjęły współpracę z pięcioma wiodącymi przedsiębiorstwami prowadzącymi wynajem samochodów, aby zająć się tymi kwestiami.
Uczestniczące w tych pracach organy uznały 19 stycznia 2017 r. ten etap współpracy w dziedzinie egzekwowania prawa za zakończony. Są zadowolone ze zmian, jakie pięć wiodących spółek w tej branży – Avis, Europcar, Enterprise, Hertz i Sixt – wprowadziło do swoich praktyk handlowych, które dzięki temu są teraz zgodne z unijnymi przepisami o ochronie konsumentów. Działające w UE stowarzyszenie branżowe Leaseurope, które pomogło zorganizować działania po stronie przedsiębiorstw, kontynuuje też opracowywanie wytycznych dla całego sektora wynajmu samochodów.
Komisarz UE do spraw sprawiedliwości, konsumentów i równouprawnienia płci Věra Jourová powiedziała z tej okazji: To ważny dzień dla europejskich konsumentów. Wraz z wypożyczalniami samochodów ciężko pracowaliśmy, aby zagwarantować, by w całej UE – bez względu na miejsce – można było wynająć samochód i liczyć na uczciwe traktowanie. Dziękuję krajowym organom ochrony konsumentów za świetną pracę, a przedsiębiorstwom wypożyczającym samochody za współpracę. Konsumenci w całej Europie mogą teraz korzystać ze swoich praw i z lepszej ochrony.
Dzięki dialogowi z krajowymi organami ochrony konsumentów, prowadzonemu z pomocą Komisji Europejskiej i pod kierunkiem brytyjskiego Urzędu ds. Konkurencji i Rynków, konsumenci odczują poprawę w następujących kwestiach: