Za wady programu IT powinien odpowiadać dostawca

Zamawiający system informatyczny lub oprogramowanie powinien zabezpieczyć swoje interesy w umowie. Chodzi zwłaszcza o odpowiedzialność za wady tego produktu

Publikacja: 10.03.2008 01:08

Za wady programu IT powinien odpowiadać dostawca

Foto: Fotorzepa, Grzegorz Hawałej GH Grzegorz Hawałej

Informatycy i prawnicy dowodzą, że nie ma idealnych programów komputerowych.

– Zamawiający zawsze otrzyma produkt, który ma jakieś wady fizyczne zarówno ukryte, jak i jawne – podkreśla Magdalena Kowalska, prawnik, specjalista od testów oprogramowania.

Jednak nie każdy defekt (np. złą część kodu, błędną instrukcję w systemie) uznaje się za wadę w sensie prawnym, bo większość nie ma bezpośredniego wpływu na normalne użytkowanie systemu. Wadami będą tylko te defekty, które wywołują awarię, czyli sytuację, gdy program nie działa albo działa niepoprawnie.

[b]Producenci, dystrybutorzy i firmy wdrożeniowe w umowach starają się z góry zastrzec, że oferowany produkt może być wadliwy.[/b]

– Stosują też wyłączenia lub ograniczenia odpowiedzialności za wady – mówi Sławomir Ciupa, radca prawny z kancelarii Ciupa Sobol i Wspólnicy. Podkreśla jednak, że zamawiający może się bronić przed tym, określając dokładnie w umowie cele biznesowe, dla których kupuje oprogramowanie, wymagania użytkowników, wymagania funkcjonalne, rodzaje testów, jakie powinien przejść produkt. Trzeba też włączyć do umowy treść ofert kontrahenta, w których zwykle zachwala swój produkt, jak również dodać szczegółową specyfikację przedmiotu umowy.

Odpowiedzialność producenta zależy m.in. od tego, czy dochowa należytej staranności.

- Na ocenę, czy system informatyczny wykonano, dochowując tej staranności, wpływa kilka elementów – podkreślała Anna Bobkowska z Politechniki Gdańskiej podczas konferencji „Należyta staranność w informatyce” zorganizowanej przez SoftLex i ETC Bettersoftware. Chodzi m.in. o wykonywanie zadania przez osoby z odpowiednimi kompetencjami i predyspozycjami, o odpowiednie warunki projektowe (czas, budżet), skuteczną komunikację z klientem.

Zamawiający powinien dostarczyć specyfikację wymagań i precyzyjnie określić swoje oczekiwania. Konieczne są też testy oprogramowania. Należyta staranność będzie więc określana indywidualnie w zależności od produktu, jego złożoności i przeznaczenia.

Informatycy i prawnicy dowodzą, że nie ma idealnych programów komputerowych.

– Zamawiający zawsze otrzyma produkt, który ma jakieś wady fizyczne zarówno ukryte, jak i jawne – podkreśla Magdalena Kowalska, prawnik, specjalista od testów oprogramowania.

Pozostało jeszcze 88% artykułu
W sądzie i w urzędzie
Nowa funkcja w mObywatelu. Przyda się na starość
Prawo drogowe
Trudniej będzie zdać egzamin na prawo jazdy. Wchodzi w życie "prawo Klimczaka"
Prawo w Polsce
Ponad pół tysiąca głosów na Nawrockiego przypisanych niesłusznie Trzaskowskiemu
Edukacja i wychowanie
Jakie są najlepsze uczelnie w Polsce? Opublikowano ranking Perspektywy 2025
Zawody prawnicze
Ranking kancelarii prawniczych 2025. Znamy zwycięzców