Za wady programu IT powinien odpowiadać dostawca

Zamawiający system informatyczny lub oprogramowanie powinien zabezpieczyć swoje interesy w umowie. Chodzi zwłaszcza o odpowiedzialność za wady tego produktu

Publikacja: 10.03.2008 01:08

Za wady programu IT powinien odpowiadać dostawca

Foto: Fotorzepa, Grzegorz Hawałej GH Grzegorz Hawałej

Informatycy i prawnicy dowodzą, że nie ma idealnych programów komputerowych.

– Zamawiający zawsze otrzyma produkt, który ma jakieś wady fizyczne zarówno ukryte, jak i jawne – podkreśla Magdalena Kowalska, prawnik, specjalista od testów oprogramowania.

Jednak nie każdy defekt (np. złą część kodu, błędną instrukcję w systemie) uznaje się za wadę w sensie prawnym, bo większość nie ma bezpośredniego wpływu na normalne użytkowanie systemu. Wadami będą tylko te defekty, które wywołują awarię, czyli sytuację, gdy program nie działa albo działa niepoprawnie.

[b]Producenci, dystrybutorzy i firmy wdrożeniowe w umowach starają się z góry zastrzec, że oferowany produkt może być wadliwy.[/b]

– Stosują też wyłączenia lub ograniczenia odpowiedzialności za wady – mówi Sławomir Ciupa, radca prawny z kancelarii Ciupa Sobol i Wspólnicy. Podkreśla jednak, że zamawiający może się bronić przed tym, określając dokładnie w umowie cele biznesowe, dla których kupuje oprogramowanie, wymagania użytkowników, wymagania funkcjonalne, rodzaje testów, jakie powinien przejść produkt. Trzeba też włączyć do umowy treść ofert kontrahenta, w których zwykle zachwala swój produkt, jak również dodać szczegółową specyfikację przedmiotu umowy.

Odpowiedzialność producenta zależy m.in. od tego, czy dochowa należytej staranności.

- Na ocenę, czy system informatyczny wykonano, dochowując tej staranności, wpływa kilka elementów – podkreślała Anna Bobkowska z Politechniki Gdańskiej podczas konferencji „Należyta staranność w informatyce” zorganizowanej przez SoftLex i ETC Bettersoftware. Chodzi m.in. o wykonywanie zadania przez osoby z odpowiednimi kompetencjami i predyspozycjami, o odpowiednie warunki projektowe (czas, budżet), skuteczną komunikację z klientem.

Zamawiający powinien dostarczyć specyfikację wymagań i precyzyjnie określić swoje oczekiwania. Konieczne są też testy oprogramowania. Należyta staranność będzie więc określana indywidualnie w zależności od produktu, jego złożoności i przeznaczenia.

Informatycy i prawnicy dowodzą, że nie ma idealnych programów komputerowych.

– Zamawiający zawsze otrzyma produkt, który ma jakieś wady fizyczne zarówno ukryte, jak i jawne – podkreśla Magdalena Kowalska, prawnik, specjalista od testów oprogramowania.

Pozostało 88% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów