Za torbę na zakupy zapłacimy także w sklepach odzieżowych

Po hipermarketach na wprowadzenie opłat za jednorazowe opakowania zdecydowały się sieci z odzieżą. Pierwszą jest Reserved

Aktualizacja: 05.01.2010 06:43 Publikacja: 05.01.2010 00:27

Za torbę na zakupy zapłacimy także w sklepach odzieżowych

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Opłaty za torby w sklepach Reserved, największej sieci odzieżowej w Polsce, zaczynają się od 39 gr za najmniejszą papierową torbę. – To wymuszanie pieniędzy, przecież ubrań nie wrzucę do torby z zakupami spożywczymi – napisała do nas jedna z klientek Reserved. Zwłaszcza że o konieczności opłaty za torbę klient dowiaduje się dopiero przy kasie.

– Testowaliśmy poziom akceptacji dla tego rodzaju przedsięwzięć we wszystkich naszych sieciach. Okazało się, że klienci Reserved wyraźnie są za, co nie było tak oczywiste w przypadku innych marek. Zatem na razie nie będziemy wprowadzać papierowych toreb do innych sieci – mówi ”Rz” Dariusz Pachla, wiceprezes LPP, właściciel marek Reserved, Cropp czy House. Jak wyjaśnia, dochód ze sprzedaży toreb w sklepach tej sieci trafi do organizacji ekologicznej WWF.

To kolejna firma wprowadzająca opłaty za dotąd bezpłatnie wydawane torby na zakupy. Trend obserwowany w Europie od kilku lat w Polsce zaczęła sieć IKEA, później kolejne firmy handlowe, jak Real, Carrefour, E. Leclerc czy Biedronka, zaczęły przerzucać na klientów opłaty za opakowania.

Dlatego dzisiaj nawet za zwykłą jednorazową foliówkę w wielu sklepach spożywczych trzeba zapłacić 5 – 20 groszy, a w niektórych przypadkach nawet 60 groszy. Koalicja na rzecz Opakowań Ekologicznych podaje, że koszt wyprodukowania jednej torby to maksymalnie 3 grosze, więc marże handlowców wynoszą nawet kilkaset procent. Największe sieci na wyeliminowaniu bezpłatnych toreb oszczędzają nawet do 10 mln zł rocznie, a dodatkowo zarabiają na ich sprzedaży.

W 2010 roku miała wejść w życie ustawa wprowadzająca do 1 stycznia 2015 r. obowiązkowe opłaty za foliowe torby w sklepach maksymalnie na poziomie 40 groszy. Wiele, zwłaszcza mniejszych, sklepów spożywczych powołując się na nadal nieobowiązującą ustawę, zaczęło też pobierać opłaty za torby do pakowania pieczywa czy warzyw.

W sierpniu ubiegłego toku kontrowersyjny projekt jednak upadł. – Ustawa w tym kształcie jest zbyt restrykcyjna i wprowadza nowe bariery biurokratyczne. Jej wprowadzenie spowodowałoby wzrost cen, i to wcale niemały, dlatego poprosiłem ministra środowiska o zmiany lub lepsze uzasadnienie obecnego kształtu ustawy – mówił wtedy premier Donald Tusk.

Z projektem nie zgadzają się też producenci opakowań. Ich zdaniem wejście w życie ustawy w tym kształcie spowoduje bankructwo wielu firm, które przez lata inwestowały w unowocześnianie produkcji. – Opracowujemy projekt założeń do projektu ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Na obecnym etapie prac rozważane są ostateczne decyzje dotyczące wprowadzenia zmian do proponowanych przepisów także w zakresie objęcia toreb foliowych opłatą recyklingową – podaje biuro prasowe Ministerstwa Środowiska.

Z badań, które przeprowadził dr Piotr Paszko z Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, wynika, że torby foliowe stanowią jedynie 0,5 proc. odpadów na wysypiskach śmieci. W czasie zakupów bierzemy średnio trzy sztuki, przy średnio 3,64 wizyt w sklepie tygodniowo. To bardzo dużo, ale jednocześnie 82 proc. ankietowanych wykorzystuje torby ponownie, zazwyczaj jako worki na śmieci. Statystyczny Polak wykorzystuje aż 300 darmowych foliówek rocznie, ale ich zużycie także z powodu wprowadzenia przez sieci opłat spada.

Na świecie zużywa się 60 milionów ton jednorazowych torebek rocznie, z czego tylko 10 procent trafia do recyklingu.

[i]Masz pytanie, wyślij e-mail do autora: [mail=p.mazurkiewicz@rp.pl]p.mazurkiewicz@rp.pl[/mail][/i]

Opłaty za torby w sklepach Reserved, największej sieci odzieżowej w Polsce, zaczynają się od 39 gr za najmniejszą papierową torbę. – To wymuszanie pieniędzy, przecież ubrań nie wrzucę do torby z zakupami spożywczymi – napisała do nas jedna z klientek Reserved. Zwłaszcza że o konieczności opłaty za torbę klient dowiaduje się dopiero przy kasie.

– Testowaliśmy poziom akceptacji dla tego rodzaju przedsięwzięć we wszystkich naszych sieciach. Okazało się, że klienci Reserved wyraźnie są za, co nie było tak oczywiste w przypadku innych marek. Zatem na razie nie będziemy wprowadzać papierowych toreb do innych sieci – mówi ”Rz” Dariusz Pachla, wiceprezes LPP, właściciel marek Reserved, Cropp czy House. Jak wyjaśnia, dochód ze sprzedaży toreb w sklepach tej sieci trafi do organizacji ekologicznej WWF.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów