Reklama
Rozwiń
Reklama

Problemy z odzyskaniem nadpłaconego ubezpieczenia

Mimo wyroku Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nie wszystkie instytucje zwracają klientom nadpłacone składki ubezpieczenia pomostowego

Publikacja: 06.01.2010 03:26

Problemy z odzyskaniem nadpłaconego ubezpieczenia

Foto: Fotorzepa, Dariusz Majgier DM Dariusz Majgier

Jest ono stosowane jako zabezpieczenie kredytu mieszkaniowego do czasu wpisu hipoteki do księgi wieczystej. W wielu przypadkach było jednak pobierane dłużej, np. do końca miesiąca, w którym została wpisana hipoteka.

Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał zbyt długi okres pobierania przez banki ubezpieczenia za niezgodny z prawem, a umożliwiające to zapisy w umowach i regulaminach zostały 30 października ub.r. wpisane do rejestru klauzul zakazanych. Z wyliczeń portalu [link=http://Kupfranki.pl]Kupfranki.pl[/link] wynika, że łączna kwota niesłusznie pobranych składek sięga 250 mln zł.

Wielu klientów postanowiło odzyskać pieniądze. W większości przypadków się to udaje, jednak są wyjątki.

– Bank Millenium odmawia zwrotu dla ubezpieczenia pobranego w sierpniu i wrześniu 2008 r., po uprawomocnieniu się wpisu do hipoteki, argumentując, że „wyrok jest konstytutywny, tj. wywiera skutki na przyszłość, a jego skuteczność wobec osób trzecich powstaje z chwilą wpisu do rejestru” – alarmuje jeden z naszych czytelników.

To o tyle dziwne, że jeszcze niedawno ten sam bank dokonywał zwrotu w podobnych przypadkach. – W związku z zasadą, że prawo nie działa wstecz, nie ma obowiązku zwrotu środków w przypadku, gdy wpis hipoteki został dokonany przed wpisem klauzuli do rejestru – tłumaczy Agnieszka Nachyła, dyrektor wydziału hipoteki w Banku Millennium.

Reklama
Reklama

Inne banki, np. Deutsche Bank PBC, mają problemy z interpretacją wpisanej klauzuli. Dlatego przedstawiciele klientów chcą interweniować.

– W najbliższych dniach zwrócimy się do prezesa Związku Banków Polskich, aby zajął jednoznaczne stanowisko w tej sprawie. Najlepiej gdyby banki same, z własnej inicjatywy zwróciły klientom nadpłacone kwoty z tytułu ubezpieczenia pomostowego – mówi Rafał Łyczek z fundacji [link=http://Kupfranki.pl]Kupfranki.pl[/link]. Dodaje, że problemy zaczęły się po tym, jak klienci masowo zaczęli składać wnioski o ich zwrot. – Konsument może dochodzić swoich roszczeń. Powinien się na początku zgłosić do banku, powołując się na konkretną klauzulę, a jeżeli to nie przyniesie skutku, to można skierować sprawę na drogę sądową – tłumaczy Agnieszka Majchrzak z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Dodaje jednocześnie, że to, czy bank będzie miał obowiązek uznać roszczenia konsumenta, zależy od wyroku sądu w konkretnej sprawie, a nie wpisu klauzuli do rejestru. Wpis do rejestru oznacza, że żaden przedsiębiorca nie może stosować podobnych zapisów.

Jest ono stosowane jako zabezpieczenie kredytu mieszkaniowego do czasu wpisu hipoteki do księgi wieczystej. W wielu przypadkach było jednak pobierane dłużej, np. do końca miesiąca, w którym została wpisana hipoteka.

Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał zbyt długi okres pobierania przez banki ubezpieczenia za niezgodny z prawem, a umożliwiające to zapisy w umowach i regulaminach zostały 30 października ub.r. wpisane do rejestru klauzul zakazanych. Z wyliczeń portalu [link=http://Kupfranki.pl]Kupfranki.pl[/link] wynika, że łączna kwota niesłusznie pobranych składek sięga 250 mln zł.

Reklama
Sądy i trybunały
Sprawa immunitetu Małgorzaty Manowskiej spadła z wokandy
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Nieruchomości
Można już składać wnioski o bon ciepłowniczy. Ile wynosi i komu przysługuje?
Prawo dla Ciebie
Sąd: wlewy z witaminy C i kurkuminy to nie jest żadne leczenie
Prawo dla Ciebie
"To nie był film erotyczny". Sąd Najwyższy rozstrzygnął skargę Polsatu
Materiał Promocyjny
Osiedle Zdrój – zielona inwestycja w sercu Milanówka i… Polski
Nieruchomości
Budowa domów i mieszkań na nowych zasadach. Co się zmieni w 2026 roku?
Reklama
Reklama