Inspektorzy Państwowej Inspekcji Handlowej skontrolowali 113 barów i punktów gastronomicznych w miejscowościach turystycznych, m.in. na Mazowszu, w Małopolsce i Wielkopolsce. W efekcie inspekcja nałożyła 89 mandatów karnych oraz skierowała 11 wniosków do sądów rejonowych.

Zakwestionowano prawidłowość pobierania i wyliczania należności oraz przestrzeganie deklarowanych gramatur i objętości sprzedawanych potraw. W co piątej kontrolowanej placówce częstowano klientów rozwodnionymi drinkami i kawą. Ponadto w blisko 17 proc. pobranych do badań laboratoryjnych próbek wyrobów kulinarnych stwierdzono nieprawidłowości polegające głównie na zaniżaniu (w stosunku do deklarowanych) ilości składników, w tym składników mięsnych – nawet o blisko połowę.

W dziesięciu placówkach znaleziono przeterminowane produkty spożywcze. Przekroczenie daty minimalnej trwałości wynosiło od kilku dni do trzech miesięcy – np. opakowanie wieprzowiny mrożonej było przeterminowane aż o 88 dni.

Na usługi gastronomiczne można się skarżyć. W razie kłopotów warto się zwrócić o pomoc do Inspekcji Handlowej, rzeczników konsumentów oraz organizacji konsumenckich, np. Stowarzyszenia Konsumentów Polskich.