Co może zrobić niezadowolony podróżny

Podróżni często się skarżą na jakość usług świadczonych przez przewoźników. Nie zawsze jednak są świadomi swych praw

Aktualizacja: 22.08.2009 07:01 Publikacja: 22.08.2009 06:30

Co może zrobić niezadowolony podróżny

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski RP Radek Pasterski

Red

Z informacji udzielonych nam przez Jadwigę Reder-Sadowską, miejskiego rzecznika konsumentów w Jeleniej Górze, wynika, że skargi dotyczą najczęściej spóźnień pociągów i autobusów, konduktorów, którzy nie chcą potwierdzić na piśmie zaistniałych opóźnień oraz warunków panujących w środkach transportu. Warto zatem się zapoznać z prawami podróżnych wynikającymi z [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=A81E8108587D58EA041F1B13DE78C83D?id=115791]ustawy z 15 listopada 1984 r. – Prawo przewozowe[/link].

[b]Opóźnienia[/b]

Jeżeli pociąg lub autobus dojedzie do miejsca przeznaczenia z opóźnieniem, podróżny może wystąpić do przewoźnika o zwrot części ceny biletu. W tym celu powinien się zgłosić do konduktora lub pracownika stacji po potwierdzenie opóźnienia. Zgodnie z przytoczoną ustawą przewoźnik odpowiada także za szkodę, jaką podróżny poniósł na skutek przedwczesnego odjazdu danego środka transportu oraz opóźnionego przyjazdu lub odwołania kursu, jeżeli szkoda wynikła z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa przewoźnika (zastrzeżenie to zostało jednak zakwestionowane w 2008 roku przez Trybunał Konstytucyjny). Turysta musi jednak udowodnić, że właśnie to było przyczyną szkody.

Przykładem takiej sytuacji jest spóźnienie się na samolot z powodu znacznie późniejszego, niż wynika z rozkładu, przyjazdu pociągu. W takim przypadku podróżny może się ubiegać o zwrot pieniędzy za bilet lotniczy.

[b]Wymiana biletu[/b]

Już po zakupieniu biletu każdy podróżny może dokonać zmiany terminu odjazdu, miejscowości przeznaczenia oraz klasy środka transportu. Powinien wtedy otrzymać zwrot pieniędzy lub dopłacić różnicę. Może także spróbować oddać niewykorzystany bilet, jeżeli się spóźnił na przejazd. Gdy miał na przykład podróżować z PKP InterCity, powinien uzyskać na bilecie adnotację o niewykorzystaniu przejazdu. Zwrot należności może uzyskać w dowolnej kasie, która prowadzi sprzedaż tego typu biletów w terminie 30 dni liczonych od dnia ważności biletu. Od kwoty zwrotu kasa potrąci 10 proc. odstępnego.

[b]Pasażer rezygnuje[/b]

Turysta ma prawo zrezygnować z podróży przed jej rozpoczęciem lub na którymkolwiek z jej przystanków. W takim przypadku przysługuje mu zwrot pieniędzy stosowny do niewykorzystanego świadczenia, jednak po potrąceniu tzw. odstępnego (w PKP InterCity odstępne wynosi 10 proc. ceny biletu).

Warto pamiętać, że przewoźnik może być zwolniony z obowiązku przewozu tylko wówczas, gdy zaszły okoliczności uniemożliwiające ten przewóz, których nie można było uniknąć ani zapobiec ich skutkom, a także jeśli klient nie zastosował się do przepisów przewozowych lub posiadane środki i urządzenia transportowe nie pozwalają na przewóz danego przedmiotu.

[b]Niemożliwy transpor[/b]t

Gdy zajdą inne okoliczności uniemożliwiające transport zgodnie z treścią umowy, [b]przewoźnik musi niezwłocznie powiadomić o tym podróżnych oraz zapewnić im przewóz do miejsca przeznaczenia przy użyciu własnych środków transportu lub tzw. przewozu zastępczego[/b] (np. gdy nastąpi awaria pociągu, kolej zapewnia transport autobusowy). Równocześnie przewoźnik nie ma prawa żądać od podróżnych uiszczenia jakiejkolwiek dodatkowej opłaty.

[b]Przerwany przejazd[/b]

W razie przerwy w ruchu wywołanej na przykład brakiem prądu lub uszkodzeniem pojazdu podróżnemu przysługuje zwrot pieniędzy za cały przerwany przejazd. Ponadto może on także bezpłatnie powrócić do miejsca wyjazdu (wyjątkiem jest sytuacja, w której przewoźnik nie ma możliwości zorganizowania takiego przejazdu).

[b]Wprost do przewoźnika[/b]

Warto pamiętać, że w razie problemów związanych z opóźnieniami w przejazdach czy też odwołaniem kursów poszkodowani podróżni powinni się zgłaszać z reklamacją bezpośrednio do przewoźnika. Korzystający z usług PKP na podstawie nadruku na bilecie powinni określić spółkę, z której usług korzystali, a następnie skontaktować się z jej komórką dotyczącą reklamacji lub wypełnić formularz znajdujący się na stronie internetowej PKP. W razie pojawienia się problemów prawnych podróżni mogą także liczyć na pomoc miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów oraz organizacji pozarządowych – [link=http://www.federacja-konsumentow.org.pl/story.php?story=314]Federacji Konsumentów[/link] i [link=http://www.skp.pl/]Stowarzyszenia Konsumentów Polskich[/link].

[ramka][b]Jak napisać reklamację[/b]

[b]Zgodnie z regulaminem PKP InterCity każda reklamacja powinna zawierać:[/b]

- nazwę i adres przewoźnika,

- imię, nazwisko i adres zamieszkania osoby składającej reklamację,

- roszczenie wraz z uzasadnieniem,

- wykaz załączonych dokumentów,

- podpis osoby uprawnionej do wniesienia reklamacji.

[b]Do reklamacji należy dołączyć bilet oraz inne dokumenty związane z rodzajem i wysokością roszczenia.[/b][/ramka]

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów