Bez odszkodowań za lot opóźniony przez mgłę

Warunki pogodowe, które uziemiły samoloty, nie zwalniają przewoźnika z obowiązku zapewnienia pasażerom posiłków i napojów

Publikacja: 23.10.2012 09:00

Warunki pogodowe, które uziemiły samoloty, nie zwalniają przewoźnika z obowiązku zapewnienia pasażer

Warunki pogodowe, które uziemiły samoloty, nie zwalniają przewoźnika z obowiązku zapewnienia pasażerom posiłków i napojów

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński

Posiłki i napoje powinni dostać pasażerowie, którzy z powodu opóźnionych lotów utknęli na lotniskach. A jeżeli lot ma się odbyć dzień później, niż planowano, to podróżni powinni mieć zapewniony nocleg w hotelu i transport do niego. Powinni o to zadbać przewoźnicy, co przewiduje rozporządzenie (WE) nr 261/2004. Przewoźnicy powinni też zapewnić swoim klientom dwie bezpłatnie rozmowy telefoniczne czy możliwość wysłania dwóch faksów oraz e-maila.

Konieczna opieka

Taką opieką mają zostać otoczeni także pasażerowie, którzy z powodu gęstych mgieł w wielu miastach Polski nie mogli odlecieć z lotnisk w Warszawie, Krakowie, Gdańsku, Poznaniu czy we Wrocławiu.

Jeżeli któryś z nich nie doczekał się takiej pomocy, może zgłosić reklamację. Jeśli nie uwzględni jej przewoźnik, należy zwrócić się do Komisji Ochrony Praw Pasażerów działającej przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego (ULC). – Podstawą do reklamacji będzie już samo to, że pasażer nie otrzymał przysługujących mu napojów czy posiłku podczas oczekiwania na wylot. Warto pamiętać o tym, że konieczne będzie okazanie w postępowaniu reklamacyjnym paragonów poświadczających poniesione koszty – mówi Przemysław Kutnyj z Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Kiedy odszkodowanie

Prawa pasażerów na tym się jednak nie kończą. Dlatego jeżeli podróżni czekają na odlot swojego samolotu ponad pięć godzin, to mają prawo do zwrotu kosztów biletów. Przewoźnik ma obowiązek oddać pieniądze za bilet w terminie siedmiu dni.

Zwrot pieniędzy za bilet należy się także wtedy, gdy lot zostanie nie tylko opóźniony, ale i odwołany. W wielu przypadkach przysługuje podróżnym także odszkodowanie, którego wysokość zależy od długości trasy. I tak, kwota odszkodowania wynosi 250 euro dla lotów, których długość nie przekracza 1500 km. Dla lotów na terenie UE o długości powyżej 1500 km oraz dla innych, których długość wynosi od 1500 do 3500 km, kwota odszkodowania wynosi 400 euro. Po 600 euro należy się podróżnym, którym odwołano lot na pozostałych trasach. Takie same odszkodowania przysługują także w niektórych sytuacjach, gdy samolot się spóźnia. I tak w przypadku lotów, których długość nie przekracza 1500 km, pasażer może dostać pieniądze, gdy do celu podróży dotrze trzy godziny później, niż planowano. Pewne sytuacje nadzwyczajne, które nie zależą od przewoźnika, zwalniają go jednak z takiej odpowiedzialności.

– Złe warunki pogodowe, takie jak mgła, są niezależne od przewoźnika. W takich sytuacjach pasażerom jest odbierany szereg uprawnień, które przysługiwałyby im w wyniku fiaska lub opóźnienia podróży w innych przypadkach – mówi Magdalena Krawczyk, prawnik w kancelarii Kaczor Klimczyk Pucher Wypiór. – W takiej sytuacji nie ma więc możliwości uzyskania odszkodowania – dodaje.

W innych przypadkach roszczenia odszkodowawcze należy skierować bezpośrednio do przewoźnika. Jeżeli je zignoruje, to trzeba się zwrócić do Komisji Ochrony Praw Pasażerów w ULC. W ostateczności zostaje droga sądowa.

Co mówi prawo

Erupcja wulkanu a odszkodowanie

Przewoźnik jest zobowiązany do zapewnienia opieki pasażerom, których lot został odwołany z powodu nadzwyczajnych okoliczności, takich jak zamknięcie przestrzeni powietrznej wskutek erupcji wulkanu Eyjafjallajökull. Może jednak uchylić się od zobowiązania do wypłaty odszkodowania, jeżeli dowiedzie, że odwołanie lotu jest spowodowane nadzwyczajnymi okolicznościami.

Takie stanowisko przedstawił rzecznik generalny Yves Bot w sprawie C-12/11, którą rozpatruje Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Sprawa dotyczy pytania sądu w Dublinie, do którego trafiła skarga Denise McDonagh. Jej lot z Faro do Dublina, przewidziany na 17 kwietnia 2010 r., został odwołany z powodu erupcji wulkanu Eyjafjallajökull na Islandii.

Opinia rzecznika generalnego nie jest wiążąca dla TSUE. W większości spraw jednak kieruje się nią w swoich orzeczeniach.

Posiłki i napoje powinni dostać pasażerowie, którzy z powodu opóźnionych lotów utknęli na lotniskach. A jeżeli lot ma się odbyć dzień później, niż planowano, to podróżni powinni mieć zapewniony nocleg w hotelu i transport do niego. Powinni o to zadbać przewoźnicy, co przewiduje rozporządzenie (WE) nr 261/2004. Przewoźnicy powinni też zapewnić swoim klientom dwie bezpłatnie rozmowy telefoniczne czy możliwość wysłania dwóch faksów oraz e-maila.

Pozostało 88% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów