Wiele osób nie może pogodzić się z faktem, że w niektórych tradycyjnych sklepach nie są przyjmowane zwroty. Zdziwieni konsumenci od czasu do czasu trafiają do Inspekcji Handlowej i nawet domagają się podania im podstawy prawnej. Dziś przepisów o zwrotach nie ma, ponieważ przestały definitywnie obowiązywać w 1995 r. i dotyczyły handlu uspołecznionego. Handlowcy coraz częściej umożliwiają jednak zwroty lub wymianę nowych i nieużywanych towarów, choć są to ich własne zobowiązania podyktowane konkurencją.
Inaczej jest z zakupami w sklepach internetowych albo dokonywanymi poza lokalem przedsiębiorstwa lub przez telefon. W tych przypadkach konsument zakupujący produkty od przedsiębiorcy ma prawo do odstąpienia od umowy w ciągu dziesięciu dni.
W sklepach, które chcą iść klientowi na rękę, bardzo istotne są regulaminy przyjmowania zwrotów lub wymiany. Mogą dopuszczać zwroty jedynie niektórych towarów. Wyłączenia dotyczą najczęściej produktów zakupionych w promocji, żywności czy książek. W regulaminach znajdziemy też dodatkowe warunki, które trzeba spełnić, aby zwrot był możliwy, np. towar ma być w opakowaniu fabrycznym, posiadać metki producenta. Aby później nie być rozczarowanym, koniecznie trzeba zapoznać się z regulaminem zwrotów przed zakupem. W dużych sklepach, w marketach sieciowych tego rodzaju informacje publikowane są na ich stronach internetowych.
Niektóre sklepy zapewniają o możliwości zwrotu towaru bez ograniczeń czasowych. Niech jednak nikogo nie zmyli taka gwarancja. Beztroskie używanie produktu najczęściej jest przyczyną nieprzyjęcia zwrotu. Do zwrotu zazwyczaj potrzebny będzie paragon. Towar musi być oddany w komplecie i w opakowaniu fabrycznym oraz z dodatkami, które wydano przy jego sprzedaży (ulotki, instrukcje, opisy).
Nic nie stoi na przeszkodzie, by zapytać, czy wyjątkowo będziemy mogli dokonać zwrotu lub wymiany. Jeżeli sklep wyrazi zgodę, poprośmy o potwierdzenie tej deklaracji (na paragonie, nawet odręcznie z pieczątką). Ustne zapewnienia pracownika sklepu mogą się okazać czczymi obietnicami składanymi, byle sprzedać towar.