Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji zawiera zaledwie kilka, z pozoru prostych artykułów. Jednak jej interpretacja może nastręczać sporo problemów. Wskazówek interpretacyjnych należy szukać w orzecznictwie sądów. Ponieważ tematyka ta jest trudna, sprawy dotyczące nieuczciwej konkurencji trafiają również przed Sąd Najwyższy.
Często przedsiębiorcy spierają się na przykład o swoje reklamy, a to właśnie ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji będzie stanowiła podstawę roszczeń w zakresie reklam wprowadzających w błąd, czy też reklam naruszających dobre obyczaje. W tym kontekście warto zwrócić uwagę na następujący wyrok Sądu Najwyższego.
Łamią zasady
Sąd Najwyższy ostatecznie rozstrzygnął spór dotyczący reklamy zaistniały pomiędzy Polską Izbą Pośredników Ubezpieczeniowych i Finansowych a spółką akcyjną L. Towarzystwo Ubezpieczeń (I CSK 498/11).
Powód – Izba Pośredników zarzucił pozwanemu Towarzystwu Ubezpieczeń, że reklamy przez nie stosowane w prasie, Internecie oraz telewizji łamią zasady uczciwej konkurencji.
Reklamy te przedstawiały smutnych aktorów w różnych sytuacjach, a takim obrazom towarzyszył np. komunikat „W całej Polsce agenci ubezpieczeniowi bardzo cierpią ponieważ już 300.000 kierowców porzuciło ich dla L. L. - bez pośredników, bez prowizji". W odniesieniu do tych reklam sąd I instancji, co do zasady zgodził się z powodem i wydał w wyrok, w którym nakazał Towarzystwu zaniechanie publikowania takich przekazów reklamowych.