Dłuższa ochrona konsumenta

Prawo ma chronić przed zaprogramowanym psuciem się produktów w określonym czasie.

Publikacja: 10.06.2013 10:00

Dłuższa ochrona konsumenta

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński

W niektórych domach do dziś sprawnie wirują pralki Frania. A automatyczne zatrzymują się nawet po dwóch latach. Trafiają na śmietniki, bo ich naprawa jest nieopłacalna. I z tym, a w zasadzie z celowym skracaniem  żywotności  produktów RTV i AGD chce walczyć poseł Krzysztof Brejza.

W interpelacji proponuje, by konsumenci mieli prawo korzystać z niezgodności towaru z umową przez trzy lata, a nie przez dwa – jak obecnie. Przekonuje, że może to wymusić projektowanie wyrobów w taki sposób, by pracowały dłużej.

Trzeba także pamiętać, że gdy towar okaże się niezgodny z umową, to na sprzedawcy ciąży obowiązek naprawy bądź wymiany go na nowy. Gdy nie jest to możliwe, musi zwrócić klientowi pieniądze.

– Sprzedawca miałby prawo regresu do producenta – mówi poseł Brejza.

Niezgodnością towaru z umową sprzedaży jest np. sytuacja, gdy produkt miał mieć funkcję, o jakiej zapewniał sprzedawca, a jej nie posiada. Zdaniem Krzysztofa Brejzy celowe skracanie  żywotności  produktów również kwalifikuje się jako niezgodność towaru z umową.

– Konieczność częstej wymiany towarów pobudza rynek, ale nie służy konsumentom ani środowisku. Na ten ostatni element zwracał uwagę były minister środowiska Andrzej Kraszewski. W jego ocenie pralki średnio psują się co dwa lata i cała masa takich urządzeń trafia na wysypiska – mówi Krzysztof Brejza.

W interpelacji do ministra gospodarki poseł zwraca uwagę, że wiele rodzajów sprzętów celowo tworzy się tak, aby zepsuły się zaraz po zakończeniu gwarancji. Tak jest nie tylko z pralkami, ale np. z drukarkami. Są odpowiednio zaprogramowane, by po wydrukowaniu określonej ilości stron przestały działać. Poseł wskazuje, że we Francji też pojawiła się propozycja ochrony konsumentów. Gwarancja na produkty elektroniczne ma tam obowiązkowo wynosić pięć lat, a przez dziesięć lat mają być dostępne części do nich.

W niektórych domach do dziś sprawnie wirują pralki Frania. A automatyczne zatrzymują się nawet po dwóch latach. Trafiają na śmietniki, bo ich naprawa jest nieopłacalna. I z tym, a w zasadzie z celowym skracaniem  żywotności  produktów RTV i AGD chce walczyć poseł Krzysztof Brejza.

W interpelacji proponuje, by konsumenci mieli prawo korzystać z niezgodności towaru z umową przez trzy lata, a nie przez dwa – jak obecnie. Przekonuje, że może to wymusić projektowanie wyrobów w taki sposób, by pracowały dłużej.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów