Pomimo tego, iż zastrzeżenia Inspekcji Handlowej wzbudziło jedynie 7 proc. ze sprawdzonych 2477 promocyjnych produktów, to Urząd przypomina, że warto jednak pamiętać, kiedy możemy zwrócić nieudany prezent czy zareklamować uszkodzoną zabawkę.
Tradycyjne zakupy
Jeżeli kupujemy w sklepie tradycyjnym, tylko od dobrej woli sprzedawcy zależy, czy przyjmie z powrotem nieudany prezent i czy zwróci pieniądze. Jeżeli się zgadza, ma prawo określać własne warunki, np. termin, wymagać dostarczenia paragonu, oryginalnego opakowania, metek.
Więcej praw w Internecie
Prezenty kupione w sieci można zwrócić. Urząd przypomina jednak, że musimy poinformować o tym sprzedawcę w ciągu 10 dni od momentu odbioru towaru. - Z tego prawa możemy skorzystać nawet wtedy, gdy otworzyliśmy opakowanie – z wyjątkiem płyt CD, DVD, programów komputerowych. Towar odsyłamy sprzedawcy na własny koszt, ale ten musi oddać koszty wysyłki. Nie trzeba podawać powodu, dla którego rezygnujemy z zakupu. Prawo do odstąpienia od umowy nie przysługuje wtedy, gdy kontrahentem jest drugi konsument oraz gdy kupowaliśmy na aukcji z opcją licytacji - zaznacza UOKiK.
Potrzebny dowód zakupu
Jeżeli produkt jest niezgodny z umową kupna-sprzedaży, tzn. posiada wadę, w ciągu dwóch lat od zakupu możemy domagać się jego naprawy albo wymiany na nowy. Reklamację składamy zawsze sprzedawcy. Dołączamy do niej dowód zakupu – np. paragon, potwierdzenie płatności kartą, wyciąg z konta. Każdy sprzedawca musi przyjąć reklamację konsumenta, nawet wtedy, gdy kupował w Internecie. - O tym, czy zgadza się z naszym żądaniem musi nas poinformować w ciągu 14 dni - podkreśla Urząd. - To konsument, składając reklamację, decyduje, czy produkt ma być wymieniony na nowy lub naprawiony – zwrot gotówki jest możliwy wtedy, gdy ani naprawa ani wymiana nie są możliwe - dodaje.
Kupon w prezencie
Korzystając z portalu zakupów grupowych należy sprawdzić warunki, szczególnie termin w jakim można zrealizować kupon. Jeżeli osoba obdarowana nie będzie zadowolona z wykonania usługi, warto złożyć reklamację do sprzedawcy. To on bowiem odpowiada za jakość produktu lub usługi realizowanych w ramach zakupów grupowych. - Od umowy nabycia kuponu można też odstąpić w ciągu 10 dni pod warunkiem, że nie zaczęło się go realizować. Zgłaszamy się wtedy do portalu zakupów grupowych - przypomina UOKiK.