14 dni na odstąpienie od umowy przy zakupach przez Internet.

Robiąc zakupy przez Internet czy telefon, będziemy mieli 14 dni na odstąpienie od umowy.

Aktualizacja: 27.12.2013 12:49 Publikacja: 27.12.2013 08:33

Bedziemy mieli 14 dni na odstąpienie od umowy przy zakupach przez Internet.

Bedziemy mieli 14 dni na odstąpienie od umowy przy zakupach przez Internet.

Foto: www.sxc.hu

Dziś podczas zakupów poza lokalem przedsiębiorcy (np. przez Internet czy na pokazach) klient ma prawo odstąpić od umowy bez podania przyczyn w ciągu dziesięciu dni od daty zakupu. Ten okres jednak zostanie wydłużony o cztery dni za sprawą projektu nowej ustawy o prawach konsumentów, który we wtorek przyjął rząd.

Zmiany przygotowane przez Ministerstwo Sprawiedliwości sprawią też, że konsumenci mają być dokładniej informowani przy zakupach w sklepach internetowych. Mają otrzymać dokładną informację o cechach produktu, zasadach związanych ze sprzedażą, zawieraną umową czy płatnościami. Ponadto mają mieć szczegółowe informacje o wszystkich kosztach związanych z zakupami (np. opłaty za dostarczenie przesyłki itp.) zanim podejmą decyzję o kupnie produktu.

– Chodzi o to, byśmy dokładnie wiedzieli, ile zapłacimy za dany produkt, i byśmy później nie byli zaskakiwani np. dodatkowymi opłatami – mówi Andrzej Rynk, zastępca dyrektora Departamentu Prawa Cywilnego w MS. Przyznaje też, że co prawda już dziś wiele sklepów informuje o wszystkich kosztach swoich klientów, ale wciąż są i takie, które nie robią tego zbyt dokładnie.

Zgodnie z projektem sprzedawca internetowy może pobierać opłaty za połączenia z infolinią, ale nie mogą być one wyższe niż taryfa podstawowa, czyli jak za zwykłe połączenie telefoniczne.

Konsumenci już dziś powinni dostać dokładne informacje np. o prawie odstąpienia od umowy w określonym terminie. A gdy ich nie otrzymują, to czas na odstąpienie się wydłuża do trzech miesięcy. Zgodnie z projektem, jeżeli sprzedawca nie przekaże klientom takich informacji, to konsumenci będą mieli aż 12 miesięcy i 14 dni na odstąpienie od umowy.

Zmieniają się też zasady dochodzenia praw przez konsumentów w wypadku tradycyjnych zakupów. Za wadliwą rzecz czy niezgodność towaru z umową będziemy dochodzić swoich praw na podstawie zmienionych przez projekt tej ustawy przepisów kodeksu cywilnego.

I dziś konsument może najpierw żądać np. wymiany towaru niezgodnego z umową sprzedaży czy jego naprawy, a gdy jest to niemożliwe – to zwrotu pieniędzy. Po zmianach też będzie miał takie możliwość, z tym że na podstawie kodeksu cywilnego.

Andrzej Rynk zaznacza, że konsument będzie mógł też od razu odstąpić od umowy i domagać się zwrotu pieniędzy za wadliwy towar.

etap legislacyjny: trafi do prac w Sejmie

Dziś podczas zakupów poza lokalem przedsiębiorcy (np. przez Internet czy na pokazach) klient ma prawo odstąpić od umowy bez podania przyczyn w ciągu dziesięciu dni od daty zakupu. Ten okres jednak zostanie wydłużony o cztery dni za sprawą projektu nowej ustawy o prawach konsumentów, który we wtorek przyjął rząd.

Zmiany przygotowane przez Ministerstwo Sprawiedliwości sprawią też, że konsumenci mają być dokładniej informowani przy zakupach w sklepach internetowych. Mają otrzymać dokładną informację o cechach produktu, zasadach związanych ze sprzedażą, zawieraną umową czy płatnościami. Ponadto mają mieć szczegółowe informacje o wszystkich kosztach związanych z zakupami (np. opłaty za dostarczenie przesyłki itp.) zanim podejmą decyzję o kupnie produktu.

W sądzie i w urzędzie
Nowa funkcja w mObywatelu. Przyda się na starość
Prawo drogowe
Trudniej będzie zdać egzamin na prawo jazdy. Wchodzi w życie "prawo Klimczaka"
Praca, Emerytury i renty
Część seniorów dostanie w lipcu dwa przelewy. Zasady wypłaty renty wdowiej
Zawody prawnicze
Ranking kancelarii prawniczych 2025. Znamy zwycięzców
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Prawo w Polsce
Głosy Trzaskowskiego przypisane Nawrockiemu. „To nie jest jakaś wielka tragedia"