14 dni na odstąpienie od umowy przy zakupach przez Internet.

Robiąc zakupy przez Internet czy telefon, będziemy mieli 14 dni na odstąpienie od umowy.

Aktualizacja: 27.12.2013 12:49 Publikacja: 27.12.2013 08:33

Bedziemy mieli 14 dni na odstąpienie od umowy przy zakupach przez Internet.

Bedziemy mieli 14 dni na odstąpienie od umowy przy zakupach przez Internet.

Foto: www.sxc.hu

Dziś podczas zakupów poza lokalem przedsiębiorcy (np. przez Internet czy na pokazach) klient ma prawo odstąpić od umowy bez podania przyczyn w ciągu dziesięciu dni od daty zakupu. Ten okres jednak zostanie wydłużony o cztery dni za sprawą projektu nowej ustawy o prawach konsumentów, który we wtorek przyjął rząd.

Zmiany przygotowane przez Ministerstwo Sprawiedliwości sprawią też, że konsumenci mają być dokładniej informowani przy zakupach w sklepach internetowych. Mają otrzymać dokładną informację o cechach produktu, zasadach związanych ze sprzedażą, zawieraną umową czy płatnościami. Ponadto mają mieć szczegółowe informacje o wszystkich kosztach związanych z zakupami (np. opłaty za dostarczenie przesyłki itp.) zanim podejmą decyzję o kupnie produktu.

– Chodzi o to, byśmy dokładnie wiedzieli, ile zapłacimy za dany produkt, i byśmy później nie byli zaskakiwani np. dodatkowymi opłatami – mówi Andrzej Rynk, zastępca dyrektora Departamentu Prawa Cywilnego w MS. Przyznaje też, że co prawda już dziś wiele sklepów informuje o wszystkich kosztach swoich klientów, ale wciąż są i takie, które nie robią tego zbyt dokładnie.

Zgodnie z projektem sprzedawca internetowy może pobierać opłaty za połączenia z infolinią, ale nie mogą być one wyższe niż taryfa podstawowa, czyli jak za zwykłe połączenie telefoniczne.

Konsumenci już dziś powinni dostać dokładne informacje np. o prawie odstąpienia od umowy w określonym terminie. A gdy ich nie otrzymują, to czas na odstąpienie się wydłuża do trzech miesięcy. Zgodnie z projektem, jeżeli sprzedawca nie przekaże klientom takich informacji, to konsumenci będą mieli aż 12 miesięcy i 14 dni na odstąpienie od umowy.

Zmieniają się też zasady dochodzenia praw przez konsumentów w wypadku tradycyjnych zakupów. Za wadliwą rzecz czy niezgodność towaru z umową będziemy dochodzić swoich praw na podstawie zmienionych przez projekt tej ustawy przepisów kodeksu cywilnego.

I dziś konsument może najpierw żądać np. wymiany towaru niezgodnego z umową sprzedaży czy jego naprawy, a gdy jest to niemożliwe – to zwrotu pieniędzy. Po zmianach też będzie miał takie możliwość, z tym że na podstawie kodeksu cywilnego.

Andrzej Rynk zaznacza, że konsument będzie mógł też od razu odstąpić od umowy i domagać się zwrotu pieniędzy za wadliwy towar.

etap legislacyjny: trafi do prac w Sejmie

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów