Sezon wyprzedaży w pełni. Jednak nie zawsze okazja jest okazją. Sprzedawcy mają swoje grzechy, na które w szaleństwie zakupów powinniśmy uważać.

Wywieszki, bilbordy często informują o korzystnych warunkach wyprzedaży sezonowej dotyczącej całego asortymentu w sklepie. W praktyce tylko część towaru jest objęta promocją.

Niektórzy sprzedawcy podają zawyżone nieprawdziwe ceny dotychczasowe czy oferują w promocji wyroby, po cenie identycznej jak przed okresem promocyjnym, tym samym wprowadzają klientów w błąd, sugerując im, że kupując dany produkt w promocji, zaoszczędzają.

Zdarzają się także różnice w cenach podanych przy towarze z cenami zakodowanymi w kasie, czytniku oraz podanymi w gazetkach reklamowych. Ponieważ cena podana na półce lub na metce jest obowiązującą, mamy prawo kupić produkt po tej właśnie cenie.

Z upominkiem czy bez

Korzystając z wyprzedaży powinniśmy porównywać oferty różnych sklepów oraz zastanowić się czy dana rzecz jest nam faktycznie potrzebna. Nie wszystkie kolorowe ogłoszenia są okazją. Bywa także, że właściciele sklepów kuszą gratisami dołączanymi do produktów. W rzeczywistości za taki prezent albo musimy zapłacić albo okazuje się, że zakup towaru bez upominku jest znacznie bardziej opłacalny.

Sprzedawca odpowiada za zgodność towaru z umową aż 2 lata

Zwrot pod pewnymi warunkami

Nie możemy zwrócić do sklepu towaru, tylko i wyłącznie dlatego, że przestał nam się podobać. Zgodnie z prawem sprzedawca może odmówić przyjęcia towaru bez wad i zwrócenia klientowi pieniędzy, bądź też wymiany na inny. Nie istnieją natomiast przeszkody, aby sprzedawca mimo braku takiego obowiązku uwzględnił prośbę klienta. W niektórych sklepach (szczególnie tych, którym zależy na przywiązaniu konsumenta do marki) wewnętrznymi regulaminami wprowadzono prawo do zwrotu towaru bez wad i jest to dobry gest w stosunku do klientów.

Autopromocja
SZKOLENIE ONLINE

Prawne uwarunkowania prowadzenia e-sklepu w 2022 roku

WEŹ UDZIAŁ

Ważny dowód

Paragony lub inne dowody zakupu są podstawą dochodzenia roszczeń w przypadku sporu z przedsiębiorcą.

2 lata na niezadowolenie

Jeśli kupiliśmy wadliwy produkt, zawsze przysługuje nam prawo do reklamacji. Sprzedawca odpowiada za zgodność towaru z umową aż 2 lata. Reklamację składamy w sklepie – najlepiej na piśmie. Gdy do produktu dołączona jest gwarancja, wtedy możemy zgłosić reklamację gwarantowi (najczęściej jest to producent lub dystrybutor). To my dokonujemy wyboru, który wariant jest dla nas korzystniejszy i u kogo będziemy dochodzić naszych roszczeń.

Prawo do bezpłatnej pomocy

Jeśli sklep odrzuci reklamację, klienci mogą uzyskać bezpłatną pomoc w dochodzeniu swoich praw. Bezpłatne porady dla konsumentów udzielane są przez miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów, Inspekcję Handlową, a także pod numerem infolinii 0 800 007 707. Z pomocy ekspertów można skorzystać także wysyłając pytania na adres porady@dlakonsumentow.pl, który obsługuje Stowarzyszenie Konsumentów Polskich oraz w oddziałach Federacji Konsumentów. Nieprawidłowości w zakresie organizowania promocji można także zgłaszać do Wojewódzkich Inspektoratów Inspekcji Handlowej.